Nieuwe directeur TUimelaar

Carnaval in Lampegat
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
In memoriam prof.dr. M.J. Steenland

19 februari 2009 - Op vrijdag 13 februari 2009 overleed prof.em.dr. M.J. Steenland op negentigjarige leeftijd.

Prof. Steenland werd op 1 juni 1958 benoemd tot hoogleraar in de Algemene Natuurkunde bij de Afdeling der Algemene Wetenschappen van de Technische Hogeschool Eindhoven. Daarvoor was hij jarenlang werkzaam bij het Kamerlingh Onnes Laboratorium in Leiden.

Prof. Steenland was één van de founding fathers van de faculteit Technische Natuurkunde. Eén van zijn eerste taken was het opzetten van het natuurkundeonderwijs aan de THE. Hij was de eerste voorzitter van de vakgroep Vaste Stof Fysica en werd later decaan van de afdeling Technische Natuurkunde. Onderwijs stond bij hem hoog op de agenda en hij had een warm hart voor studenten.

Hij was een zeer aimabel mens met een stimulerende invloed op zijn medewerkers. In latere jaren was hij, samen met prof.dr. A.R. Miedema, oud-collega van het Kamerlingh Onnes Lab en inmiddels een van de directeuren van het NatLab, initiator en inspirator van een hechte samenwerking tussen de afdeling Natuurkunde en het NatLab.

Prof. Steenland ging in 1983 met emeritaat.

Gisteren, woensdag 18 februari, is hij in besloten kring
gecremeerd.

Ons medeleven gaat uit naar de nabestaanden.

Het bestuur van de faculteit Technische Natuurkunde