Nieuwe directeur TUimelaar

Productievere zonnecellen

Carnaval in Lampegat
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
“Geen gegarandeerde kinderopvang voor TU/e’ers bij TUimelaar”
19 februari 2009 - De vermelding bij vacatures dat kinderopvang deel uitmaakt van de secundaire arbeidsvoorwaarden van de TU/e, is niet volledig in overeenstemming met de realiteit, meent de universiteitsraad. Sinds de Wet kinderopvang uit 2005 neemt de TU/e geen vaste kindplaatsen meer af bij kinderdagverblijf De TUimelaar. Drs. Anja Klomps, hoofd Personeelszaken, sluit niet uit dat die regeling weer wordt hersteld.
Klomps heeft deze week overleg gehad met Toon Christiaens, de nieuwe directeur van kinderdagverblijf De TUimelaar. Ze zegt zelf ook verrast te zijn door het feit dat de TU/e geen kindplaatsen meer heeft bij De TUimelaar. Het waren er ooit 46. “Bij de aanpassing van de Wet op de kinderopvang in 2005, die ook consequenties had voor de financiering van de opvang, is die regeling afgeschaft”, aldus Klomps. Op dit moment betaalt De TUimelaar huurkosten voor het pand en daar verschaft de TU/e voor een deel subsidie op.

Op de vraag of kinderopvang nog zo nadrukkelijk moet worden vermeld als een secundaire arbeidsvoorwaarde, zegt Klomps: “De opvang zit wel op ons terrein en voor zover ik begrepen heb maken veel van onze medewerkers er gebruik van. Op dit moment zoeken we uit om hoeveel kindplaatsen het gaat. Zijn er dat 46 of meer, dan kan ik me voorstellen dat we gaan bekijken of we die oude regeling weer kunnen herstellen.”

Christiaens heeft het gevoel dat veel medewerkers gebruik maken van De TUimelaar. Een precies aantal kan hij nu nog niet noemen. Christiaens: “Maar inderdaad, gegarandeerde opvang voor huidige of toekomstige medewerkers van de TU/e is er op dit moment niet.” Over het herstel van de vroegere regeling, zegt hij: “Alles is mogelijk, zolang wij als kinderopvang hierdoor niet in conflict komen met de wetgever. Dat moet dan worden uitgezocht.”

Overigens konden alle aanvragen voor opvang voor de maand juli op twee na gehonoreerd worden. “Die ouders hebben we een aangepast voorstel gedaan. En daarmee doen we het zeer goed ten opzichte van de andere kinderdagverblijven in Eindhoven”, vertelt Christiaens./.