Bij de harmonie

GTD één jaar bij TNO

Orkanen in het hoofd en Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Canon van Eindhoven: van Dommel tot Brainport
26 maart 2009 - Vandaag, donderdag 26 maart, wordt in Museum Kempenland de ‘Canon van Eindhoven’ gepresenteerd; de geschiedenis van Eindhoven samengebald in 23 iconen. Het bijbehorende boek, zo’n 250 pagina’s dik, is grotendeels geschreven door een aantal TU/e-medewerkers, onder leiding van prof.dr.ir. Harry Lintsen, TU/e-hoogleraar Geschiedenis van de Techniek. De universiteit zelf behoort niet tot de 23 geselecteerde iconen.

De lijst met iconen is opgesteld door een werkgroep, die daartoe eerder een lijst met honderd potentiële kandidaten opstelde. Die lijst van honderd is gepubliceerd in het Eindhovens Dagblad, dat de lezers opriep hun voorkeur uit te spreken. Ook raadpleegde de werkgroep allerlei organisaties, zoals de Van Abbestichting en de Heemkundige Studiekring Kempenland. ‘De werkgroep heeft gekozen voor een focus op de laatste twee eeuwen’, zo staat te lezen in het boek over de verantwoording van de uiteindelijke keuze. ‘De geschiedenis van Eindhoven is dan als een smeulend lont, dat tot ontbranding komt in de negentiende eeuw en als dynamiet ontploft in de twintigste eeuw.’

De Effenaar, de Dommel, de Catharinakerk en de gebroeders Gerard en Anton Philips, zijn enkele van de iconen die overbleven in de uiteindelijke canon. De TU/e staat daar niet tussen, maar zat wel in de preselectie. De universiteit wordt overigens wel vaker genoemd in het boek, vooral in het hoofdstukje over Brainport.

Aanleiding voor het opstellen van deze canon is het succes van de Canon van Nederland, die in 2006 werd gepubliceerd. De gemeente Eindhoven besloot in 2007 dat er daarom ook een Eindhovense versie moest komen. Naast Lintsen werkten dr. Giel van Hooff en dr. Hans Schippers namens de TU/e mee aan de totstandkoming./.

De officiële presentatie begint om 15.30 uur vanmiddag in Museum Kempenland (de Steentjeskerk) aan de St. Antoniusstraat 5-7.