Bij de harmonie

GTD één jaar bij TNO

Orkanen in het hoofd en Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Plasterk: “Harde knip geen belemmering voor bestuurswerk”
26 maart 2009 - Studenten kunnen best een jaar bestuurswerk doen, ook als de harde knip is ingevoerd. De studievertraging van studentbestuurders heeft niets te maken met het bachelor-masterstelsel en de harde knip.

Dat antwoordt minister Ronald Plasterk op kamervragen van GroenLinks. Die partij maakt zich zorgen nu steeds minder studenten bereid zijn om een jaar bestuurswerk te doen voor grote studentenvertegenwoordigers als ISO en LSVb.

GroenLinks vreest dat er in de toekomst nog minder studentbestuurders te vinden zullen zijn, wanneer de instellingen mogen beginnen met een snellere selectie van studenten voor honoursprogramma’s. Al na drie maanden zouden zij gaan bepalen welke studenten een zwaarder onderwijsprogramma mogen volgen en welke niet. Wie direct alles op alles moet zetten om bij de top te horen, gaat in zijn vrije tijd liever studeren dan besturen, redeneert GroenLinks.

Maar volgens Plasterk zijn de honoursprogramma’s bedoeld voor “een beperkte categorie excellente studenten waarvan ik niet zou willen uitsluiten dat die naast een verzwaard onderwijsprogramma ook bestuurswerk willen en kunnen doen”.

Toch wijst hij niet op voorhand elke verantwoordelijkheid af. Hij heeft met de studentenbonden en de Landelijke Kamer van Verenigingen overlegd hoe hij studentbestuurders beter zou kunnen ondersteunen. Ze hebben gesproken over collegegeldvrij besturen en een uitbreiding van het aantal beurzen. Voor 10 april laat hij de Tweede Kamer weten welke conclusies hij uit die gesprekken trekt. (HOP)/.