Bij de harmonie

GTD één jaar bij TNO

Orkanen in het hoofd en Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bouwkundestudenten TU/e vraagbaak voor Het Klokhuis
26 maart 2009 - Zo’n vijftien Bouwkundestudenten zijn al zo’n anderhalve maand bezig met het beantwoorden van vragen van kinderen, over het ontwerp van het KlokHUIS. Het tv-programma Het Klokhuis laat kinderen dit huis ontwerpen, dat volgend jaar gebouwd wordt in Almere Poort.

De kinderen ontwerpen het huis in vijf stappen van twee weken; in elke fase staat een ander thema centraal. Zo zijn er de thema’s spelen & niksen en wassen & plassen. Drie blokken zijn er inmiddels achter de rug, en die hebben zo’n driehonderd vragen opgeleverd, vertelt Annelies Moors van Stichting Techniekpromotie, die mede verantwoordelijk is voor de organisatie rond de vragen en de vragendag. Moors: “Er zitten erg grappige vragen tussen. ‘Mag er een zwembad in de slaapkamer?’, of ‘Mag er een koe in de kamer?’”

Naast de online beantwoording van ontwerpvragen, is er aan de TU/e op 5 april een vragendag waar de meest interessante vragen op het podium behandeld worden. Kinderen kunnen met de presentatoren van Het Klokhuis op de foto en aan een wetenschapsquiz meedoen. Er zijn daarnaast lezingen van hoogleraren en activiteiten vanuit Bouwkunde en Industrial Design. Dit met als doel het aanwezige publiek te interesseren voor techniek in het algemeen en de naamsbekendheid van de TU/e te vergroten.

Het ontwerp van Het KlokHUIS wordt op tv gevolgd, maar de vragendag op de TU/e komt niet in de uitzendingen terug, behalve de aankondiging ervan. Jammer? “Ja. Maar het is wel een heel erg leuke en aparte manier om techniek onder de aandacht te brengen van kinderen.”/.

Aanmelden voor de vragendag kan via www.hetklokhuis.nl.