Bij de harmonie

GTD één jaar bij TNO

Orkanen in het hoofd en Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Boardroom voor CvB
26 maart 2009 - Over een week zullen de leden van het College van Bestuur voor het eerst aanschuiven in hun spiksplinternieuwe boardroom in het Hoofdgebouw. Het ontwerp is van architect Bert Staal, onder meer verantwoordelijk voor de inrichting van het Auditorium, de University Club en de studiezaal van de bibliotheek.
Foto: Bart van Overbeeke
De nieuwe ruimte, die naast de kantoren van de CvB-leden ligt, is voorzien van drie grote full-hd plasmaschermen, die ingezet kunnen worden voor videoconferencing en presentaties. Op de muur die dienst doet als achtergrond bij een videoconferentie, is diverse malen het logo van de TU/e aangebracht. “Dit hebben we met transparant folie gedaan, zodat het lijkt of de logo’s erop geprojecteerd worden”, vertelt Staal. “We hebben meerdere logo’s gebruikt, zodat het niet uitmaakt wanneer iemand met zijn hoofd voor een logo zit. Zo’n achterwand moet sereniteit uitstralen. Een portret van Beatrix en de oprichtingsoorkonde van de TH zijn daarom verwijderd. Een stopcontact kan al storend werken.”

In de middenopening van de grote ovale tafel freesde Staal aan beide zijkanten het TU/e-motto ‘Mens Agitat Molem’ (‘de menselijke geest zet de materie in beweging’). “Dat motto is echt tijdloos. Voor de huidige slogan ‘Where Innovation Starts’ weet ik dat zo net nog niet”, aldus Staal.

Drie grote ronde lampen, een geraffineerde vitrage en een hoogpolig grijs tapijt maken de ruimte af. Volgens Staal is het “niet te casual, maar zeker ook niet te deftig”. De kosten voor de boardroom schat universiteitssecretaris ir. Harry Roumen rond de zeventigduizend euro.