Bij de harmonie

GTD één jaar bij TNO

Orkanen in het hoofd en Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Universiteitsraadleden mogen toch tijdelijk vervangen worden
26 maart 2009 - Leden van de universiteitsraad die vanwege ziekte of zwangerschap langdurig afwezig zijn, mogen zich toch laten vervangen door een kandidaat die daarmee dezelfde rechten en plichten krijgt. Begin februari verwierp het College van Bestuur zo’n regeling nog.

"Te kort door de bocht”, zo betitelde collegevoorzitter ing. Amandus Lundqvist de eerdere afwijzing van de regeling die de universiteitsraad voorstelde om bij langdurige ziekte of zwangerschap een U-raadslid te mogen vervangen. Die persoon zou dan ook het recht hebben om te mogen stemmen, iets wat tot nu toe niet het geval is. Zo’n regeling is nu dan toch in de maak. Hij gaat ook gelden voor leden van de faculteitsraden en voor leden van de Dienstraad. Beleidsmedewerker mr.drs. Ben Donders legde deze week de laatste hand aan het conceptvoorstel voor de regeling.

De leden van de eerdergenoemde gremia mogen zich tijdens hun zittingsperiode eenmaal laten vervangen voor een periode van maximaal zestien weken. Hun verzoek om vervanging vanwege ziekte of zwangerschap moet vergezeld gaan van een schriftelijke verklaring van de behandeld arts.

Dr. Allard Kastelein van de personeelsfractie zegt dat de U-raad verheugd is met de ommezwaai van het CvB. “Uiteindelijk heeft men daar toch ook ingezien dat onze regeling eigentijdser is”, aldus Kastelein. “Het niet hebben van zo’n regeling komt niet echt vrouwvriendelijk over. En als we overwogen hadden om deze kwestie voor te leggen aan de geschillencommissie, denk ik dat de positie van het CvB niet echt sterk was geweest. Wellicht hebben ze zich dat ook gerealiseerd.”/.