Bij de harmonie

GTD één jaar bij TNO

Orkanen in het hoofd en Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Eindhoven wil nieuwe slogan
26 maart 2009 - Eindhoven is misschien ‘leading in technology’, maar ook nog zoveel méér. Dat vindt burgemeester Rob van Gijzel, volgens wie de stadsslogan aan vervanging toe is.

Sport, licht en design: allemaal zaken waarmee Eindhoven volgens haar burgervader voorop loopt, maar die in de stadsleus niet terugkomen. In een adviesnota over de nieuwe citybranding en citymarketing passeert herhaaldelijk de werkslogan ‘Eindhoven, leading in innovation’ de revue, maar deze suggestie is zeker geen reeds gemaakte keuze, benadrukken de opstellers.

Prof.dr. Gert-Jan Hospers, hoogleraar citymarketing aan de Nijmeegse Radboud Universiteit, staat niet erg te juichen bij de term innovatie. “Alle concurrenten van Eindhoven doen dat al. En hoe meer je iets uitsmeert, hoe dunner het wordt. Innovation is innoflation”, aldus de prof in het Eindhovens Dagblad.

Om een stad te verkopen, is het volgens de hoogleraar in de eerste plaats belangrijk dat mensen zich er thuis voelen, dankzij zaken als een prettige ontvangst en goede voorzieningen. “Er is nog nooit iemand naar een stad gekomen vanwege de slogan.” Daarbij: “Neem ook de bevolking serieus. De inwoner van een stad is de beste ambassadeur.”

Ook universiteitssecretaris ir. Harry Roumen, tevens bestuurslid van het samenwerkingsverband City Dynamiek dat de naamsbekendheid en aantrekkingskracht van Eindhoven wil verbeteren, benadrukt dat het tastbaar maken van de leus minstens zo belangrijker is als de definitie. “Als je het station uit stapt, moet je het merk van de stad meteen terugzien. Maar als het om een goed alternatief gaat, dat kort maar krachtig is én de brede lading dekt, heb ik het ook niet even voor het grijpen.”/.
Zie ook ‘Vox Populi’.