Dromen van een land voor Koerden

Dag van de Kunst

Ook Obama moest het leren
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Mexicaanse TU/e’ers volgen varkensgriep op de voet
“Een week geleden was niezen in Mexico nog zo normaal als in Nederland”
29 april 2009 - De varkensgriep waart rond over de wereld. Overal duiken besmette gevallen op. De meeste geïnfecteerden zitten in Mexico-stad en omgeving. Momenteel verblijven één TU/e-student en één TU/e-medewerker in Mexico. De TU/e’ers die oorspronkelijk uit Mexico komen, volgen alle ontwikkelingen uit hun thuisland op de voet.

Volgens dr. Karen Ali, hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), verblijft een medewerkster van Elektrotechniek in Mexico van 25 tot 29 april. Een Werktuigbouwkundestudent zit tot en met 30 juni bij een bedrijf in Mexico City. Er is nog geen contact geweest met hen. Voor de komende maanden staan er -voor zover bij STU bekend-, geen studiereizen gepland naar Mexico en gaat de eerstvolgende student pas in september naar Mexico.

TU/e’ers die uit Mexico komen en momenteel hier werken of studeren, houden nauwgezet contact met familie en vrienden in hun thuisland. Zo ook Emmanuel Rios Velazques, student Biomedische Technologie: “Mijn broers en ouders zijn nu in een stad waar nog geen griepgevallen zijn. Ze blijven thuis en volgen de adviezen van de regering op om blootstelling aan het virus te vermijden. Ze lijken niet bang te zijn. Wat ik opmaak uit radioberichten via internet en uit reacties van familie en vrienden, is dat ze het met veel humor afdoen, kenmerkend voor Mexicanen.”

Matias Duran Matute is promovendus bij Technische Natuurkunde. Hij komt uit Guadalajara, een grote stad in Mexico. Volgens Matute zijn plekken als scholen, universiteiten, concertzalen, bioscopen gesloten in die stad. “Ik denk dat mijn vrienden en familieleden niet bang zijn, maar ze nemen wel voorzorgsmaatregelen. Mijn familie blijft nu thuis, omdat de universiteit waarvoor ze werken is gesloten. Ik ben van plan over zo’n twee weken naar Mexico te gaan, maar dan wel naar het noordelijke gedeelte.”

Stofmaskers
Alvaro Oceguera Valenzuela is masterstudent Embedded Systems en komt oorspronkelijk uit Queretaro, driehonderd kilometer van Mexico City. Hij laat weten bezorgd te zijn over zijn familie en vrienden. “Ik zou willen dat ik iets kon doen om ze te helpen. Ik hoop dat dit virus snel stopt met zich over de hele wereld te verspreiden. Een week geleden was niezen in Mexico nog zo normaal als in Nederland. Nu denken ze dat je ziek bent. Van mijn familie begrijp ik dat stofmaskers overal opduiken. Ik denk dat dit het leven bemoeilijkt voor Mexicanen. Het is geen fijn idee dat mensen bang zouden kunnen zijn om met ons om te gaan.”/.