Dromen van een land voor Koerden

Dag van de Kunst

Ook Obama moest het leren
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ID moet Eindhoven helpen in race World Design Capital 2012
29 april 2009 - De faculteit Industrial Design (ID) heeft verschillende projecten ingediend die Eindhoven moeten helpen in 2012 ‘World Design Capital’ te worden. In Milaan presenteerde de stad vorige week haar zogeheten bidbook, met daarin het beoogde programma voor over drie jaar, aan de directeur-generaal van het ministerie van OCW.

Turijn was het in 2008, Seoel is het volgend jaar en Eindhoven hoopt het in 2012 te zijn: World Design Capital, een initiatief van de International Council of Societies of Industrial Design (waarbij ook de TU/e-faculteit Industrial Design is aangesloten). De stad die zichtbaar uitzonderlijke vorderingen op designvlak heeft gemaakt, mag de titel voeren en in het bewuste jaar een uitgebreid programma verwezenlijken om haar kennis en ervaringen met andere steden te delen.

Met een bidbook met het thema ‘Creating a caring society’ werpt Eindhoven zich in de strijd. Want de stad heeft veel te bieden op het gebied van (gezondheids)zorg, verklaart Ger Peeters, directeur van de sector strategie en design van de gemeente. Aan het bidbook, een opsomming van overwegend al gerealiseerde projecten, hangt een begroting van ruim 137 miljoen euro.

Ook ID droeg een reeks projecten aan voor het bidbook, waaronder de bevallingssimulator die werd ontwikkeld in samenwerking met het Máxima Medisch Centrum, de knoploze afstandsbediening van afstudeerder Joris van Gelder en de intelligente led-lamp van promovendus Philip Ross. ID-decaan prof.dr.ir. Jeu Schouten weet overigens niet of alle projecten van zijn faculteit ook daadwerkelijk vermeld staan in het uiteindelijk ingediende bidbook.

Toepassen
Volgens Schouten is Eindhoven zeker één van de steden die eruit springen op de kandidatenlijst. “We bedrijven design in deze regio niet alleen als wetenschap, maar willen dit ook toepassen. Als de wereld er niets aan heeft, zijn we niet enthousiast. Dat maakt ons tot een belangrijke speler in de designwereld, met internationaal succes.”

Een jury maakt over drie maanden de shortlist bekend van steden die meedingen naar de titel voor 2012. De winnende stad wordt in november uitgeroepen./.