Dromen van een land voor Koerden

Dag van de Kunst

Ook Obama moest het leren
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
“Zesde plek Batavierenrace maximaal haalbare”
29 april 2009 - Eindhoven is afgelopen weekeinde zesde geworden in het universiteitsklassement van de Batavierenrace. Aan deze competitie, waarvoor de deelnemende studentsteden hun beste lopers inzetten, deden acht teams mee. De estafetteloop werd zaterdag voor de derde keer op rij gewonnen door Groningen.
Ruth van der Meijden aan het einde van haar etappe. Foto: Gijs van Ouwerkerk

De 37ste Batavierenrace telde ruim achtduizend deelnemers verdeeld over honderden teams. De sportievelingen legden, uitgesmeerd over een twintigtal dames- en herenetappes, zo’n honderdtachtig kilometer af van Nijmegen naar de eindstreep in Enschede.

Aan de universiteitscompetitie van de race deden dit jaar slechts acht instellingen mee. Tilburg en Maastricht trokken zich terug wegens onvoldoende lopers, de TU Delft mocht niet meedoen omdat de instelling op dit moment geen sportraad heeft en de twee Amsterdamse universiteiten waren gediskwalificeerd wegens het te laat insturen van de formulieren waaruit blijkt dat studenten loopgerechtigd zijn.

Het combinatieteam van de Groningse universiteit en hogeschool deed 10 uur en 35 minuten over de loop en won hiermee opnieuw het universiteitsklassement. Eindhoven was een klein uur langer onderweg, ondanks de records die lopers Ruth van der Meijden en Nard van der Sanden (TU/e-student Werktuigbouwkunde) op hun etappes wisten te boeken. Fontys-studente Van der Meijden, die net voor de finish met een champagnedouche werd onthaald, was met een gemiddelde snelheid van 17,12 kilometer per uur de snelste van alle vrouwelijke deelnemers aan de race.

Volgens Marjon van Ginneken van atletiekvereniging Asterix, die de Eindhovense deelname aan de Batavierenrace mede organiseerde, moeten de TU/e en Fontys berusten in hun zesde plek. “Als je realistisch bent, was het met dit team het maximaal haalbare. Veel andere teams hebben niet één topper zoals Ruth, maar wel tien semiprofessionele lopers die minstens drie keer per week trainen.”

In het algemeen klassement eindigde het zogenoemde ‘prestatieteam’ van studievereniging Industria het hoogst van de twintig Eindhovense teams: op de 26ste plaats./.