In memoriam
10 september 2009 - Op 30 juli is prof.dr. Jaap Wessels, emeritus hoogleraar van onze universiteit, op 70-jarige leeftijd in Veldhoven overleden. De TU/e verliest met hem een wetenschapper die zich zeer verdienstelijk heeft gemaakt voor de universiteit en de universiteitsgemeenschap, voor de wetenschap en de industrie.

Jaap Wessels, geboren op 19 januari 1939 in Amsterdam, promoveerde in 1968 aan de faculteit Wiskunde & Informatica van de TU/e onder supervisie van professor Benders op een vernieuwend proefschrift over Markov beslissingsprocessen. Reeds vijf jaar later volgde zijn benoeming tot hoogleraar in de stochastische besliskunde aan dezelfde faculteit.

Mede dankzij de impulsen van Wessels kwam het vakgebied Markov beslissingsprocessen tot grote bloei. Hij vormde een belangrijke school en veel van zijn promovendi in dit gebied werden hoogleraar: Wijngaard, Van Nunen, Van Hee, Van der Wal, Zijm, Van Damme. Later richtte Jaap zich op andere onderwerpen, zoals netwerken van wachtrijen, neurale netwerken en gestructureerde Markov-processen. Ook hierin zette hij Eindhoven op de internationale kaart en wederom werden enkelen van zijn promovendi hoogleraar: Van der Aalst, Adan, Van Houtum. Zelf heeft Jaap Wessels zes boeken gepubliceerd en zo’n honderdvijftig artikelen - een indrukwekkende wetenschappelijke nalatenschap.

Bij al zijn theoretische onderzoek hield Jaap Wessels een scherp oog voor de toepassingen. Hij speelde een grote rol bij het tot stand komen van de ontwerpersopleiding Wiskunde voor de Industrie en haar tegenhanger bij Bedrijfskunde: Logistics Management Systems. Ook bij de totstandkoming van onderzoekschool Beta, een samenwerkingsverband van Twente en Eindhoven, was de rol van Wessels groot. Hij was daarnaast medeoprichter van het Landelijk Netwerk Mathematische Besliskunde, en voorzitter van de Vereniging voor Statistiek. Wessels was erelid van de VVS, fellow van Beta, en recipiënt van de legpenning van de universiteit.

In juni 2000 ging Jaap Wessels met emeritaat. Hij bleef actief in de instituten IIASA (Oostenrijk) en EURANDOM, waarvan hij één der founding fathers was en waar hij achter de schermen een belangrijke rol speelde als adviseur van de opeenvolgende directies.

Jaap Wessels is geruime tijd ziek geweest. De wijze waarop hij de afgelopen jaren zijn ziekte en andere persoonlijke tegenslagen heeft gedragen, heeft grote indruk gemaakt op allen die met hem te maken hadden.

Wij wensen zijn vrouw, kinderen, kleinkinderen en verdere familie veel sterkte toe.

Faculteitsbestuur Wiskunde & Informatica