TU/e krijgt meeste kenniswerkers
10 september 2009 - De TU/e krijgt, samen met TNO, dit en volgend jaar de meeste kenniswerkers toebedeeld door het ministerie van Economische Zaken (EZ). In totaal worden vierhonderd kenniswerkers afkomstig van ongeveer vijftig bedrijven gekoppeld aan de TU/e.

In totaal honoreerde EZ veertig TU/e-projecten. Het gaat om bijna een derde van alle projecten die landelijk zijn ingediend om onderzoekers te detacheren. Aan de TU/e gaat een groot aantal mensen van de vaste staf zorgen voor de begeleiding en ondersteuning van de projecten. Door de toegekende projecten kunnen bovendien dertig jonge TU/e-onderzoekers aan de slag.

Ruim 65 bedrijven hadden samen met de TU/e projecten ingediend. De gehonoreerde projecten waren zowel ingediend door grote bedrijven als het midden- en kleinbedrijf. De komende maanden worden de voorstellen gerealiseerd. Het gaat om verschillende toepassingsgebieden zoals hoogwaardige lithografieprocessen, draadloze technologie en gezondheidszorg.
Zowel de TU/e als de deelnemende bedrijven profiteren van de regeling. Het bedrijf houdt zijn hooggekwalificeerde medewerkers in dienst en brengt ze tegelijkertijd in contact met de expertise van de TU/e. De TU/e op haar beurt versterkt haar samenwerking met het bedrijfsleven. De kenniswerkers worden gedetacheerd aan de universiteit, maar blijven in dienst van de onderneming. Het is de bedoeling dat de onderzoekers na een detachering van maximaal achttien maanden weer volledig aan de slag gaan bij hun bedrijf.

Zwaar weer
De Brainportregio is sowieso goed bedeeld door EZ. In totaal worden 1336 onderzoekers van bedrijven tijdelijk ondergebracht bij kennisinstellingen als TNO en TU/e om aan maatschappelijk relevante onderzoeksopdrachten te werken. Hightechbedrijven als Philips, NXP, ASML, DAF en Nedschroef doen mee.

De regeling kenniswerkers is bedoeld om hoogopgeleide werknemers te behouden voor het Nederlandse bedrijfsleven nu de economie in zwaar weer verkeert. Voor 2009 en 2010 trekt de overheid in totaal 180 miljoen euro uit voor de regeling. Daarvan is nu landelijk 135 miljoen euro verdeeld over 128 projecten. Voor de resterende 45 miljoen kunnen bedrijven binnenkort opnieuw voorstellen indienen bij SenterNovem, het Agentschap van het ministerie van Economische Zaken. (FvO)/.