3TU dient voorstel in bij European Institute
10 september 2009 - De drie technische universiteiten van Eindhoven, Delft en Twente willen meer aandacht besteden aan informatie- en communicatietechniek (ICT) in de gezondheidszorg. Ze hebben de ambitie om nieuwe technieken zo snel mogelijk op de markt brengen. Met dat doel hebben ze recent een samenwerkingsvoorstel ingediend bij het European Institute of Technology (EIT).

Deze nieuwe overkoepelende organisatie van de EU, waarvan alumnus en oud-hoogleraar van de TU/e Martin Schuurmans voorzitter is, gaat de komende drie jaar driehonderd miljoen euro steken in het opstarten van innovatiegemeenschappen. Deze topcenters moeten zich richten op innovatieve producten en diensten ten behoeve van vernieuwbare energie, klimaat en nieuwe informatie- en communicatiemiddelen. Het EIT stelt als voorwaarde dat de allerbeste mensen uit de diverse disciplines worden gebundeld.

3TU verwacht dat ze voldoet aan de criteria van EIT en wil Eindhoven voordragen om in 2010 te fungeren als co-locatie van de EIT. In december beslist het EIT over de projectvoorstellen die vanuit heel Europa zijn ingediend. (FvO)/.