Verandering van spijs
10 september 2009 - Zoals bij aanvang van elke jaargang zijn ook ditmaal in Cursor enkele nieuwe rubrieken van start gegaan en zijn er ook enkele gesneuveld.

Pagina 4 wordt vanaf deze jaargang de vaste opiniepagina met wekelijks drie rubrieken. In de column ‘Effe zeuren’, voorheen op de achterpagina, pakt emeritus hoogleraar Fred Steutel elke week een actueel onderwerp bij de kop. Ook krijgt op deze pagina de al bestaande rubriek ‘Vox Academici’ een prominente plek. Opzet: iemand uit onze wetenschappelijke gemeenschap beoordeelt een actuele gebeurtenis of ontwikkeling.

Nieuw is de rubriek ‘De TU/e in 2020’, die aansluit bij de werkzaamheden van een werkgroep die probeert uit te vinden welke positie de TU/e over tien jaar moet innemen in nationaal en internationaal verband. En dat op elk denkbaar terrein: onderwijs, onderzoek, werving, financiering en internationalisering. Het hele jaar door zullen mensen van binnen en buiten de universiteit hun bijdrage leveren aan deze discussie.

De achterpagina is zowel figuurlijk als letterlijk op zijn kop (of kant) gezet. David Ernst (Studium Generale) heeft er een compleet geïntegreerde pagina van gemaakt, met ‘Show me your desktop’ (wat heeft iemand op zijn bureaublad staan en waarom), ‘Lijstenbrij’ (op allerlei terreinen worden door het hele jaar heen lijstjes opgesteld) en ‘Klerezooi’ (aandacht voor de dressmen en -women van de TU/e). Van de studentenstrip ‘Geert en Beert’, die verzorgd werd door Ruben Libgott, hebben we na zeven jaar afscheid genomen.

Ook de rubriek ‘De week van’ op pagina 2 is niet meer. Hiervoor in de plaats treft u nu ‘Dat treft!’. Cursor struint op maandagochtend de campus af en maakt een praatje en plaatje met een student, medewerker of argeloze bezoeker. (HK)