TU/e-bestuurder sleutelfiguur hoger onderwijs
10 september 2009 - Collegelid mr. Jo van Ham staat op vier in de lijst van meest aansprekende figuren in het hoger onderwijs in 2009. Het online wetenschappelijk nieuwsmagazine ScienceGuide verkoos de TU/e-bestuurder onder meer omdat hij ‘hard trok aan de 1000-kenniswerkersactie en menigeen inspireerde tot een bredere regeling op dit terrein’.

Van Ham deelt zijn vierde plek in de ScienceGuide Top 10 met de bestuursvoorzitters Yvonne van Rooy (Universiteit Utrecht) en Jasper Tuytel (Hogeschool Rotterdam). De voorzitter van de Sociaal-Economische Raad, Alexander Rinnooy Kan, bekleedt de toppositie, omdat hij ‘consistent en dringend’ zou hebben ingezet op investeren in kennis in tijden van economische tegenspoed. De lijstaanvoerder wordt gevolgd door PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer en de Rotterdams-Tilburgse econoom Sylvester Eijffinger.

“Ik ben heel verrast en vereerd”, reageert Jo van Ham. “Enige ijdelheid is mij niet vreemd en ik ben dan ook trots, maar voor de kenniswerkersregeling moet ik ook de credits geven aan onze bestuursvoorzitter Amandus Lundqvist en Wim Bens, directeur van het Innovation Lab.”

Volgens het collegelid heeft zijn lange bestuurlijke carrière bij het ministerie van OCW fors bijgedragen aan de totstandkoming van de kenniswerkersregeling in Zuidoost-Brabant, waarbij hoogopgeleide technici uit het regionale bedrijfsleven vanwege de crisis tijdelijk bij TNO of de TU/e worden gedetacheerd om onderzoek te doen. “Ik heb een groot netwerk in Den Haag. Zonder mijn lobby en die van de Eindhovense burgermeester Rob van Gijzel en Lundqvist was de regeling niet van de grond gekomen.”

Trendsetter
De ScienceGuide Top 10 wordt opgesteld aan de hand van voordrachten van nieuwsbriefleden van het wetenschappelijk nieuwstijdschrift. Het ledenbestand bestaat uit mensen die werkzaam zijn in het hoger onderwijs. Dit jaar staan er mensen op de lijst die hebben laten zien dat kennis het antwoord is op de huidige economische malaise, aldus Pieter Gerrit Kroeger, hoofdredacteur van Science-Guide. “Van Ham is met de kenniswerkersregeling een trendsetter geweest. Bovendien vonden onze lezers dat hij iemand is die zijn ideeën ook praktiseert. Niet ouwehoeren, maar doen.” (TA)/.