Onderzoek naar studentenhuisvesting

11 september 2009 - Het ministerie van VROM probeert via een internetenquête te achterhalen hoe studenten willen wonen. Het onderzoek moet de behoefte aan studentenhuisvesting in twintig steden, waaronder Eindhoven, in kaart brengen.

Aanleiding voor het onderzoek is het Actieplan Studentenhuisvesting dat op 1 januari 2010 afloopt. Dit Actieplan is gestart in 2003 en was succesvol: er zijn bijna vijfduizend wooneenheden voor studenten méér gebouwd dan de afgesproken twaalfduizend uit het Actieplan. Het aantal studenten is in de periode 2003 - 2007 echter toegenomen met twaalf procent. De verwachting is dat deze groei aanhoudt tot 2020. Het is de vraag wat deze toename betekent voor het ingelopen tekort aan studentenkamers.

Minister Van der Laan heeft eerder dit jaar de Tweede Kamer toegezegd dat hij gaat onderzoeken wat de stand van zaken is bij het aflopen van het Actieplan. Daarom laat hij nu in beeld brengen wat de ontwikkeling is van de behoefte aan studentenhuisvesting.

Studenten kunnen aan het onderzoek deelnemen op www.studentenwoonwensen.nl. Daar krijgen zij vragen voorgelegd als: op welke lokatie in de stad waar jij studeert wil je wonen?, hoeveel huur
wil je betalen?, wil je eventueel boven een winkel wonen of woon je liever op een campus?

Deelnemers aan de enquête maken kans op een van de twintig IKEA-bonnen van 150 euro. De enquête loopt tot 1 oktober 2009. De uitkomsten gebruikt de minister om te zien of hij vanaf januari 2010 nieuwe, landelijke maatregelen moet nemen voor studentenhuisvesting.