Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Mega diploma-uitreiking W&I
17 september 2009 - Maar liefst negentig studenten bij Wiskunde & Informatica mochten donderdag 10 september hun diploma ophalen. Nooit eerder, en nooit weer, konden zoveel afstudeerders tegelijk voor hun bul naar de faculteit. Toch kwamen zestien studenten, om uiteenlopende redenen, niet opdagen. Hoezo felbegeerd papiertje?

Vierenzestig informaticadiploma’s en zestien wiskundediploma’s werden, verdeeld over vijf zittingen, in de Blauwe Zaal uitgereikt. Het is de vierde ceremonie van de faculteit dit kalenderjaar, waarvan de eerste drie maar matig werden bezet. Voor negen studenten was vorige week de allerlaatste kans om hun diploma te ontvangen; zij waren destijds begonnen met de oude vijfjarige opleiding.

Bij het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) weet men niet of negentig diploma’s op één dag TU/e-breed een recordaantal is. “Dat soort gegevens houden wij niet bij”, zegt ir. Marcel Visschers. Voor W&I is het in elk geval wél een recordaantal, weet Hanneke Sanders van de facultaire onderwijsadministratie. En dat zal het blijven, want vanaf dit collegejaar mag het afstuderen maximaal negen maanden duren. “Bij deze lichting zaten studenten die er jaren over deden”, aldus Sanders, die de megaplechtigheid organiseerde.

Ze vertelt over de redenen waarmee zestien studenten zich afmeldden. “Twee Chinese studenten waren al terug naar China, omdat hun verblijfsvergunning was afgelopen. Die diploma’s geven we mee aan een landgenoot die er wél bij was. Andere studenten prefereren hun vakantie boven een diploma-uitreiking of promoveren al in het buitenland, zoals Jim Portegies die een tien op zijn wiskundebul heeft staan. Hij zal het document later ophalen. In principe sturen we diploma’s niet na. Uitzonderingen maken we voor studenten die de laatste fase van hun afstuderen in het buitenland hebben gedaan.” (NS)