Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Tijd voor een time-out
17 september 2009 - “Een beetje para word ik er wel van, maar het is zeker rustgevend. Ik ben weer helemaal geneutraliseerd voor het college.” Matthijs Janssen, masterstudent Technische Innovatiewetenschappen, is net ‘in’ de Brain Machine geweest; een ontspanningsinstallatie op het Stiltefestival, dat deze week in twee nomadententen op het grasveld voor het Hoofdgebouw wordt gehouden.
Foto: Bart van Overbeeke
Een zitzak, bril en een koptelefoon moeten de TU/e-studenten weer naar hun basis terugbrengen. Een mengeling van sferische muziek en flikkerende, kleurrijke lichtbundels moet de studenten innerlijke rust geven. “Dat is best nodig, zeker hier. TU/e’ers doen te weinig aan bezinning. Die tunnelvisie op techniek is natuurlijk niet de zin van het leven”, zegt Janssens studiegenoot Frans van Herwijnen.

Tijd voor een time-out; dat is waar het Stiltefestival over gaat, ontvouwt Marie-Jantien Kreeft van het evenement. “Studenten nemen te weinig rust. Ze zoeken in hun vrije tijd het lawaai op en doen veel dingen tegelijk. We willen ze weer even laten nadenken over zichzelf en over wat hen werkelijk inspireert. Want aan de TU/e is er weinig ruimte voor verdiepingsdisciplines als ethiek en filosofie.” Initiatiefnemer T!NT, een organisatie ‘die studenten wil bewegen tot persoonlijke groei en betrokkenheid met anderen’, probeert die onthaasting op gang te brengen door haar doelgroep de kracht van stilte te laten ervaren.

Deze beleving moet worden opgewekt met workshops, video’s en interactieve installaties. Naast het plaatsnemen in de Brain Machine kunnen studenten onder meer mantrazingen, mediteren en tai chi beoefenen. En op de eerste middag van het driedaagse festival, dinsdag, stond ook yoga op het programma. Op z’n TU/e’s dan wel, via de computer. Via een vest met kastje wordt op een groot diascherm de ademhaling van de yogabeoefenaar bijgehouden. Die krijgt feedback van de virtuele instructeur op zijn ademhaling, die één moet worden met de bewegingen van het lichaam. Een oefening in stressbereiding en het zoeken naar innerlijke rust, die uiteindelijk ook van pas komt tijdens het studeren. “Ik heb beter prioriteiten leren stellen, leren plannen en kan me nu beter concentreren.

Yoga heeft mij echt geholpen tijdens mijn studietijd”, aldus Ralph Zoontjes, maker van de yoga-installatie Flowtime. (TA)