Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
3D-scans voor betere plastic zonnecellen
17 september 2009 - Onderzoekers van de TU/e hebben voor het eerst haarscherpe 3D-beelden gemaakt van het binnenste van een plastic zonnecel. Zij hebben hierdoor een beter beeld gekregen van de nanostructuren in de cellen en de invloed hiervan op de prestaties van de zonnecel.

Onderzoekers uit de groep van prof.dr.ir. René Janssen (Scheikundige Technologie) werkten voor dit onderzoek samen met collega’s van de Universiteit van Ulm (Duitsland). De resultaten verschenen zondag 13 september op de site van Nature Materials. De beelden geven nieuwe informatie over hoe polymere (ofwel plastic) zonnecellen precies werken; cruciaal voor het verbeteren van de prestaties van deze klasse zonnecellen.

Een plastic zonnecel bestaat uit twee materialen die op een ingewikkelde manier door elkaar zijn gemengd. Door gebruik te maken van ‘3D electron tomography’ (vergelijkbaar met een CT-scan, maar dan met een elektronenmicroscoop op nanoschaal) heeft het onderzoeksteam de materiaalstructuur met niet eerder vertoond detail in beelden gevangen.

Plastic zonnecellen hebben diverse voordelen boven ‘conventionele’ silicium zonnecellen. Zo kunnen plastic zonnecellen op een drukpers ‘roll-to-roll’ geproduceerd worden, op hoge snelheden. Dit maakt deze technologie in potentie erg goedkoop. Ook zijn plastic zonnecellen buigzaam en lichtgewicht, hetgeen ze geschikt maakt voor toepassingen op voertuigen of kleding en in het design van gebruiksvoorwerpen. De plastic zonnecellen blijven alleen nog achter qua rendement, maar de nieuwe 3D-beelden kunnen bijdragen aan het inlopen van die achterstand.(JH/TJ)/.