Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Uitval eerstejaars is te voorkomen

17 september 2009 - Ongeveer een kwart van de studenten in het hoger onderwijs stopt of verandert hun studie tijdens het eerste jaar. Reden: ze hebben vooraf niet goed nagedacht over hun studiekeuze. Deze uitval valt vooraf te voorspellen en is te voorkomen. Dat blijkt uit het onderzoek Startmonitor 2009 dat donderdag is gepubliceerd. x1_s.jpg
Voorlichtingsdag op de TU/e. Foto: Bart van Overbeeke

Uitvallers kiezen vaak een opleiding vanwege de baankans, de hoogte van het salaris of de maatschappelijke status. Studenten die tijdens het eerste jaar spijt krijgen van hun studiekeuze blijken ook vaak pas op het laatste moment te kiezen voor een opleiding. Dat stellen de onderzoekers van Research-Ned die studiekeuze en –successen in Nederland tegen het licht hielden. Ze volgden hiervoor 9400 eerstejaars studenten.

Slechts zestig procent van de eerstejaars studenten vindt dat zij goed de voor- en nadelen van hun studiekeuze hebben afgewogen. Het bezoeken van open dagen, en in het bijzonder intensievere voorlichtingsdagen zoals meeloopdagen en ‘proefstuderen’ hebben duidelijk een positief effect. Studenten die dit gedaan hebben, blijken vaker op de goede plek te zitten. Studenten die goed kiezen, selecteren de opleiding omdat men de studie interessant vindt, letten meer op de inhoud van het onderwijsprogramma en kiezen de opleiding omdat die goed aansluit bij hun capaciteiten.

De onderzoekers beweren dat het al in september mogelijk is om veertig procent van de studenten op te sporen die tijdens het eerste collegejaar stoppen. Universiteiten en hogescholen zouden daarom de taak op zich kunnen nemen om deze potentiële uitvallers speciale begeleiding te bieden. Volgens Research-Ned is een betere studievoorlichting echter de beste remedie tegen de uitval.