Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Veel kindervermaak op Publieksdag

17 september 2009 - De Publieksdag van de TU/e op zondag 4 oktober richt zich op een breed publiek, maar vooral kinderen kunnen hun hart ophalen aan de vele technische hoogstandjes die worden opgevoerd. Het wordt voor de jeugd een avontuurlijke ontdekkingsreis met aansprekende wetenschap en techniek.

x2_s.jpg
Tijdens de Publieksdag zijn er veel leuke en leerzame activiteiten voor kinderen. Foto: Bart van Overbeeke.

Het startpunt voor de Publieksdag is het Auditorium. Op deze locatie kunnen bezoekers terecht voor diverse activiteiten en beginnen drie wandelroutes die leiden langs een gevarieerd aanbod aan lezingen, metingen, probeersels en demonstraties.

De TU/e verandert tussen 12.00 en 17.00 uur in een technische proef- en kijktuin waar mensen op een leuke manier kennis maken met techniek. Bezoekers kunnen in veel gevallen actief meedoen. De eigen  spierkracht meten, ontdekken met welke snelheid het bloed in hun lijf circuleert en zien hoe het evenwichtsorgaan werkt. Of tandpasta en shampoo maken en een kermisattractie ontwerpen. Raar, maar wel mogelijk: je eigen schaduw bevriezen, een schreeuw fotograferen of bliksem vangen.

Op de campus staat een ook snelle racewagen waar je in kunt zitten, terwijl verderop robots een voetbalwedstrijd spelen. Wie durft, mag zelfs proberen als keeper een strafschop te keren die een robot afvuurt.

Uiteraard is er ook ruimte voor verdieping. Tijdens de Publieksdag zijn er een aantal lezingen. Zo geeft professor Maarten Steinbuch voor kinderen vanaf acht jaar een college met de titel: Een robot als vriend? De ouders mogen in een aparte ruimte op een videoscherm toekijken.

TU/e-alumni krijgen de kans om met hun kinderen te genieten van de traditionele VIP-ontvangst. Tussen 11.00 en 12.00 uur is W-hoog exclusief voor hen opengesteld voor een speciaal programma van de faculteit Werktuigbouwkunde.

Voor sommige activiteiten zijn (gratis) toegangskaartjes nodig. Deze kunnen vooraf besteld worden via www.tue.nl/publieksdag of tijdens de Publieksdag  bij de kaartjesbalie in het Auditorium.