Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Amerikaanse bevelhebber Petraeus spreekt aan TU/e
21 september 2009 - Eén van de belangrijkste bevelhebbers van de Amerikaanse strijdkrachten, generaal David Petraeus, schetste vandaag in een bomvolle Blauwe Zaal in vogelvlucht de actuele situatie in onder meer Irak en Afghanistan. Petraeus en de veelgedecoreerde veteraan luitenant-kolonel James Megellas verzorgden samen de zogeheten Freedom Lecture. x3_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke

“Irakcratie”, zo bestempelde generaal Petraeus, bevelhebber van het Amerikaanse Central Command, de speciale vorm van democratie, die wellicht zou kunnen werken in het sterk verdeelde Irak. Waarmee hij maar wilde zeggen dat die vorm van democratie ongetwijfeld zal afwijken van wat wij daar in het westen onder verstaan.

Petraeus, die een Nederlandse vader heeft, voert sinds november vorig jaar het bevel over de regio waar op dit moment de meeste gewapende conflicten plaatsvinden: het Midden-Oosten en landen als Afghanistan en Pakistan. Hij presenteerde in het kort een overzicht van de enorme problemen waarmee hij als bevelhebber van ruim 230.000 Amerikaanse militairen dagelijks te maken heeft. Die problemen lopen uiteen van de religieuze en etnische gewelddadigheden in Irak, de nucleaire dreiging vanuit Iran, de piraterij en smokkelpraktijken voor de kust van Somalië tot de toenemende instabiele situatie in Afghanistan en Pakistan.

Hij probeerde ook te verduidelijken hoe de Amerikanen denken de problemen aan te pakken. Nog betere samenwerking met lokale partijen en andere partnerlanden, wezenlijke bescherming van de burgerbevolking en het meedogenloos aanpakken van degenen die het vredesproces frustreren, zijn enkele van die maatregelen. Ook ging hij in op de schade die bijvoorbeeld de martelingenpraktijken in de Abu Ghraib-gevangenis hebben aangericht. “Het is uitermate belangrijk dat we in deze regio ook handelen naar onze eigen waarden. Doen we dat niet, zoals in Abu Ghraib, dan betalen daar nog jaren later de tol voor”, aldus Petraeus.

Naast Petraeus sprak ook veteraan luitenant-kolonel James Megellas (1917). Megellas was als luitenant betrokken bij onder meer operatie Market Garden, die de afgelopen week uitvoerig herdacht is in onder meer Eindhoven, Nijmegen en Arnhem. Naar aanleiding daarvan schreef hij het bekende boek ‘All the way to Berlin’. Megellas, die onder meer de Militaire Willemsorde heeft ontvangen, sprak vooral over zijn eigen ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij hij wilde benadrukken dat vrijheid minder vanzelfsprekend is dan tegenwoordig vaak wordt gedacht.

In de Blauwe Zaal waren behalve veel studenten ook een twintigtal veteranen en vertegenwoordigers van de Nederlandse en Amerikaanse strijdkrachten aanwezig. Extra beveiligingsmaatregelen waren niet direct zichtbaar, maar volgens een medewerker van de BedrijfsHulpVerlening van de TU/e was de Blauwe Zaal vooraf gecontroleerd door het Amerikaanse leger en zaten er in het publiek enkele Amerikaanse veiligheidsmensen in burger.

Op de foto (van links naar rechts): TU/e-rector Hans van Duijn, op de rug gezien kapitein Marco Kroon (peletonscommandant bij het Korps Commandotroepen; hij ontving afgelopen mei de Militaire Willemsorde), James Megellas en David Petraeus.