Zeker drie minuten staat Bouwkundestudent Tony Maas te vogelen bij het oplaadpunt in het Hoofdgebouw. Hij had zijn kaart op tijd, dat wel. Hij kreeg er zelfs twee. Dus moest hij er weer één annuleren. Het opladen heeft ook wat voeten in de aarde. “Bij de eerste keer gaf hij de melding dat de bestelling niet opgehaald was”, vertelt Maas. “Bij de tweede keer heb ik mijn kaartje er andersom in gedaan en toen deed hij het wel.” Twee andere studenten die hun kaart ook net hebben opgeladen bevestigen dat je je kaart er minstens twee keer in moet steken voordat het lukt. Zijn studiegenoot Leonie Engberink had het eerst al ergens anders geprobeerd maar dat lukte helemaal niet. “Het apparaat begon te piepen en iedereen die na mij kwam, kon niks meer, want hij hield niet meer op.”
De meeste ondervraagden hadden hun kaart op tijd, maar klagen over problemen bij het gebruik. Lange rijen bij de oplaadautomaten, automaten die niet werken, onduidelijkheid over hoe het precies werkt en tegenstrijdige informatie door conducteurs.
Het Hoger Onderwijs Persbureau meldt dat de speciale hulplijn van de vervoersbedrijven overbelast is. Bij de Landelijke Studenten Vakbond rinkelt ook de hele dag de telefoon, zegt voorzitter Gerard Oosterwijk. Voor 1 februari moet alles in orde zijn. Wie nog geen OV-kaart heeft en bovendien geen oude kaart heeft, kan het best zijn bewijs van inschrijving meenemen en een brief van de IB-groep, adviseert Oosterwijk. “En loop eerst even naar de conducteur toe om het uit te leggen.” (SK)/. |