Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
De geheimen van geheimschrift
11 februari 2010 - Geheime boodschappen ontcijferen met de schijf van Alberti of de ‘Turning Grill’: de leerlingen van islamitische basisschool Bedir uit Uden vinden het allemaal even fascinerend. Maar het grootste mysterie van de middag is toch wel: waar zitten toch de backspace- en entertoets op een typemachine?
Foto: Bart van Overbeeke

Groepjes scholieren en andere belangstellenden worden deze week in Traverse ingewijd in de geheimen van het geheimschrift. De expositie (opgezet door het Tilburgse museum voor schriftelijke communicatie Scryption, het Cryptomuseum en de TU/e) vindt plaats in het kader van de SuperTU/esday van de faculteit Wiskunde & Informatica over digitale veiligheid, die vandaag, donderdag 11 februari, wordt gehouden aan de TU/e.

De twaalfjarige Chaimae Bouzidi, die de expo dinsdagmiddag samen met haar klasgenootjes bezoekt, zucht nog maar eens een keer. “Waar zit de ‘v’ nou weer?” Voor haar neus staat een statige Mercedes-typemachine waarop alle lettertoetsen door elkaar zijn geplaatst en ook nog eens andere letters opleveren dan ze doen vermoeden. Wie zijn naam of een andere tekst intypt, krijgt een code, die door intikken op de machine ernaast kan worden ontcijferd. Wanneer Chaimae aan het eind van de regel vijf letters over elkaar heen typt -bij gebrek aan een cursor die automatisch naar de volgende regel springt-, constateert een begeleidster: “Dat is wel héél geheim!”.

Chaimae ziet volop mogelijkheden in de cryptografie. Met haar oudere broer deelt ze de nodige geheimen, zoals op 1 april toen de twee hun moeder vlak voor het koken verrasten met een koelkast vol plastic broccoli en andere nepgroenten. Nu communiceren de twee vooral via sms, “twee maanden gratis bij tien euro beltegoed, maar dat houdt een keer op. Dan is geheimschrift wel handig”. (MvdV)