Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Onderzoek naar Eindhovense huisvesting autistische studenten
11 februari 2010 - De TU/e wil samen met de Geestelijke Gezondheidszorg Eindhoven (GGzE) onderzoeken of er in Eindhoven een beschermde woonvorm nodig is voor studenten met een autisme spectrum stoornis (ASS).

Volgens dr. Karen Ali, hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU/IO) van de TU/e, moet worden uitgezocht of deze studenten het meest gebaat zijn samen in een huis te wonen, of dat het voor hun ontwikkeling beter is hen juist te laten integreren met studenten zonder ASS-problematiek. “Zowel in hun studie als arbeidsomgeving zal integratie aan de orde zijn. Vanuit de plicht die de TU/e heeft haar studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op een succesvolle deelname op de arbeidsmarkt, dient hieromtrent geen onzekerheid te bestaan.”

In andere studentensteden bestaan al beschermde woonvormen voor autistische studenten. In Nijmegen gingen vorig jaar twee van dit soort studentenhuizen open. Ook Wageningen zorgde voor speciale huisvesting en deze maand komt er een voorziening in Den Haag, meldt de organisatie Stumass die zich inzet voor studenten met ASS.

“Alles wat niet vertrouwd is en verandering meebrengt, is moeilijk voor autistische studenten”, zegt oprichter Johan Veenman van Stumass. “Zelfs de deurklink in het nieuwe huis levert problemen op. Het vinden van een kamer is op zich al heel moeilijk. Als je moet hospiteren, maak je weinig kans omdat anderen kunnen merken dat er iets met je is.”

De begeleide woonzorg geldt voor minimaal één jaar en heeft als doel de student met autisme voor te bereiden op volledig zelfstandig wonen. Hulpverleners zijn elke dag aanwezig en bieden in totaal 75 uur hulp per week. De zorg wordt betaald vanuit de AWBZ, zegt Veenman. “Zonder begeleiding valt de helft van de studenten met een autistische stoornis uit in het eerste collegejaar. Dan komen ze vaak langdurig in de reguliere zorg terecht. Dat is veel duurder. Bij ons is er nog niemand uitgevallen.” Sterker nog, zegt Veenman: “In al onze huizen is er zelfs nog maar één onvoldoende gehaald.” HOP/FvO)/.