Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Scholieren enthousiast voor ‘automotive’
11 februari 2010 - Op tijd opschakelen, dat is het geheim van Het Nieuwe Rijden. Hoewel deze middelbare scholieren nog lang niet achter het stuur van een echte auto mogen kruipen, werden ze in het Automotivelab van Werktuigbouwkunde maandag al wel onderworpen aan de zuinige schakeladviezen van een hyperrealistische simulator.
Foto: Bart van Overbeeke
De kinderen mochten daarnaast genieten van het indrukwekkende kabaal dat de URE- racewagen op de rollerbank voortbracht. Het bezoekje aan het Automotivelab vond plaats in het kader van een open dag van de Eureka!Cup, een jaarlijkse ontwerpwedstrijd voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs die dit jaar in het teken staat van vervoer en verkeersveiligheid.

De open dag is nog maar een voorproefje van het spektakel dat op 27 mei moet plaatsvinden: dan worden in aanwezigheid van zo’n tweeduizend deelnemers de winnaars bepaald van de Eureka!Cup. Groepen en klassen van rond de tachtig scholen (bijna zesduizend in totaal) zullen zich de komende maanden storten op zes opdrachten, zoals het ontwerpen van een autozitje voor huisdieren, een systeem dat moet voorkomen dat bestuurders in slaap vallen, of een transportkarretje voor de brandweer. Met de Eureka!Cup willen de universiteiten de belangstelling van leerlingen voor bèta en techniek aanwakkeren vóórdat ze hun vakkenpakket kiezen. De TU/e organiseert de competitie nu voor het vierde jaar op rij. (TJ)