Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuwe opleiding klinische informatica
11 februari 2010 - De TU/e School of Medical Physics and Engineering (SMPE/e) gaat op 1 september van start met een tweejarige postinitiële opleiding tot klinisch informaticus. Er zijn acht opleidingsplaatsen bij evenzoveel ziekenhuizen. SPME/e-directeur prof.dr.ir. Herman Beijerinck verwacht geen enkel probleem met het vinden van geschikte kandidaten.

SMPE/e gaat Qualified Medical Informatics professionals, in het Nederlands klinisch informatici, opleiden om tegemoet te komen aan de snel voortschrijdende digitalisering in de zorg. “Er zijn strategische denkers in de zorg nodig om informatiestromen binnen een ziekenhuis te overzien. Het elektronisch patiënten dossier is hiervan een actueel voorbeeld. De klinisch informaticus bouwt een brug tussen klinische praktijk, klinische fysica en ict-dienstverlening”, vertelt Beijerinck.
De opleiding heeft dezelfde structuur als de twee bestaande SMPE/e-opleidingen tot Qualified Medical Physicist en Qualified Medical Engineer. In het eerste jaar gaan de studenten actuele problemen in ziekenhuizen oplossen. Een dag per week komen ze terug op de TU/e en krijgen ze begeleiding van externe klinisch informatici en TU/e-docenten van de faculteiten Electrical Engineering, Wiskunde & Informatica, Technische Natuurkunde, Biomedische Technologie en Industrial Engineering & Innovation Sciences. In het tweede jaar werken de klinisch informatici in opleiding negen maanden aan een zelf gekozen project om daarna af te ronden met een externe stage of een uitwisseling met een van de acht ziekenhuizen.

“SMPE/e is TU/e-breed”, benadrukt Beijerinck. “Dat Technische Natuurkunde penvoerder is, berust op toeval en kan worden verklaard door de historische lijnen die de faculteit heeft met de zorg. Al twee decennia geleden heeft TN banden aangehaald met de medische wereld.”

De acht ziekenhuizen die gaan participeren zijn lid van de Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen. Dat zijn grote regionale ziekenhuizen met een goed opleidingsklimaat, zoals de Isala Klinieken in Zwolle en het Maxima Medisch Centrum in Veldhoven. “Vooruitlopend op de vacaturebekendmakingen die eind februari gepland zijn, hebben zich al enkele studenten aangemeld”, zegt Beijerinck. (NS)/.