Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Wooncomplex aan Boschdijk volledig bezet
11 februari 2010 - Het kantoorpand aan de Boschdijk dat Vestide vorig jaar ombouwde tot een complex met 46 wooneenheden voor buitenlandse short stayers, is sinds deze maand volledig bezet. Een voormalig kantoor van Philips aan de Cederlaan leende zich niet voor zo’n operatie en op die plek gaat Vestide een compleet nieuw gebouw neerzetten.

In maart 2005 was voor het eerst sprake van het ombouwen van het voormalige kantoorpand van Philips tot een studentencomplex. Vijf jaar later staat het pand er nog steeds, maar ligt er wel een ontwerp voor een compleet nieuw gebouw. Volgens Harald Evers, districtsmanager bij Woonbedrijf (het moederbedrijf van Vestide), is het pand niet op een rendabele manier om te bouwen en zouden er minder eenheden in te realiseren zijn dan in het nieuwe gebouw. Vorige week werd het ontwerp voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK), en Evers heeft het volste vertrouwen in een positief advies van de CRK. Dat de commissie volgens het Eindhovens Dagblad toch wel wat kritiek had op het ontwerp, ziet hij niet als een probleem. “We hebben ons keurig aan alle gemeentelijke criteria gehouden, dus ik verwacht dat we in dit najaar de bouwvergunning ontvangen en dan kunnen we er in 2011 mee beginnen. Eind 2012 moeten er dan 275 wooneenheden worden opgeleverd.”

Boschdijk
De ombouw van een kantoorpand aan de Boschdijk was wel uitvoerbaar. Voor Vestide was het eerste keer dat men een dergelijke operatie uitvoerde. “We hebben er veel van geleerd”, zegt Evers. Hij toont de twee laatste zelfstandige eenheden waar deze maand ook huurders voor gevonden zijn. De bewoners zijn allemaal van buitenlandse komaf en werken als promovendus of medewerker aan de TU/e. De prijzen van de gemeubileerde wooneenheden liggen tussen de 470 tot 825 euro. “Daar zitten ook de servicekosten bij en de aansluiting op internet”, aldus Evers. Volgens de districtsmanager hebben ook enkele bewoners uit de spaceboxen op het TU/e-terrein de overstap naar het nieuwe complex gemaakt.

Over de bouwplannen op het TU/e-terrein voor permanente bewoning kan hij nog niet veel vertellen. “We zullen daar in de toekomst wel nauw bij betrokken zijn. Maar of bijvoorbeeld Potentiaal (het gebouw van Electrical Engineering, red.) goed te verbouwen is voor bewoning, is iets wat ik nu nog niet weet.” (HK)/.