Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Distinguished professor boeit ICMS
18 februari 2010 - Met supramoleculaire systemen kun je Parkinson bestrijden, kraakbeen vervangen, en energie uit zonlicht halen. Dat vertelde Prof.dr. Samuel Stupp, distinguished professor van de TU/e, gisteren in een lezing georganiseerd door het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS). x4_s.jpg
Distinguished professor Samuel Stupp. Foto: Bart van Overbeeke.

Stupp mocht zich verheugen in een warme belangstelling voor zijn onderzoek, dat zich net als dat van het ICMS begeeft op het grensvlak van chemie en biologie. Ondanks de carnavalsvakantie was de collegezaal in Helix woensdagmiddag goed gevuld met een publiek dat geboeid luisterde naar een uiteenzetting van de Amerikaan over recent onderzoek van zijn Institute for BioNanotechnology in Medicine, dat is gevestigd op de Northwestern University in Chicago.

De supramoleculaire chemie houdt zich bezig met de wisselwerking tussen moleculen: supramoleculaire systemen zijn conglomeraten van kleine of grotere moleculen die onder invloed van relatief zwakke krachten spontaan bijvoorbeeld lange linten of dunne vliezen vormen. Deze spontane ordening levert structuren op die als raamwerk kunnen dienen voor het kunstmatig kweken van spier- of botcellen, maar ze kunnen ook de basis vormen voor nieuwe zonnecellen van zinkoxide. Toegevoegd aan stamcellen kunnen bepaalde supramoleculaire structuren deze doen uitgroeien tot zenuwcellen. In het lab in Chicago zijn ze er op die manier in geslaagd ‘Parkinsonmuizen’ ogenschijnlijk weer gezond te maken, zo toonde Stupp met een filmpje aan.

Vorig jaar april kreeg Stupp een eredoctoraat uit handen van zijn wetenschappelijke vriend en ICMS-directeur prof.dr. Bert Meijer en afgelopen zomer werd hij benoemd tot ‘distinguished professor’. Deze bijzondere aanstelling loopt tot de zomer van 2013 en in deze periode brengt de Amerikaanse hoogleraar jaarlijks minstens een week in Eindhoven door met het geven van voordrachten voor de wetenschappelijke staf en masterstudenten binnen het ICMS. Een uitgebreid interview met Samuel Stupp is te lezen in de Cursor van 25 februari. (TJ)