Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
3TU-instituut rond toegepaste wiskunde
De 3TU.Federatie is een zevende Centre of Excellence gestart, gericht op toegepaste wiskunde. Het Applied Mathematics Institute (AMI) wordt op 15 april officieel geopend met een symposium in Delft.

Het instituut, waarin de wiskundedepartementen van de drie Nederlandse technische universiteiten gaan samenwerken, zal worden geleid door prof.dr.ir. Bernard Geurts van de Universiteit Twente, tevens als deeltijdhoogleraar verbonden aan de TU/e-faculteit Technische Natuurkunde.

Volgens Geurts bestaat het instituut officieel sinds 1 december 2009. “Sinds die datum ben ik in ieder geval wetenschappelijk directeur, maar het is allemaal nog heel pril. Het eerste grote evenement van het AMI is het openingssymposium in april.” Het instituut gaat de krachten van het wiskundig onderzoek aan de technische universiteiten bundelen en zal daarnaast onder meer een gemakkelijk te vinden aanspreekpunt worden voor het bedrijfsleven.

Het overleg dat tot het AMI heeft geleid, dateert van de periode dat de 3TU.Federatie verwachtte zo’n tien miljoen subsidie te krijgen van de overheid, vertelt prof.dr. Arjeh Cohen, decaan van de TU/e-faculteit Wiskunde en Informatica. Toen deze injectie vanwege de crisis afgelopen najaar uitbleef, besloten de wiskundigen hun plan met bescheiden middelen -voor het eerste jaar is honderdduizend euro beschikbaar- voort te zetten.

De wiskundeafdelingen van de 3TU.Federatie hebben gemeenschappelijk dat ze een belangrijke rol in het onderwijs spelen. Daarnaast zijn de interesses op onderzoeksgebied betrekkelijk homogeen door het toegepaste karakter van het vakgebied. Samengevoegd spelen de drie TU’s internationaal een rol van betekenis, vindt Cohen. “Bovendien is Nederland zo klein dat je gemakkelijk symposia kunt organiseren waar iedereen heen kan.”

Eerder richtten Delft, Twente en Eindhoven samen al Centres of Excellence op in de vakgebieden mechatronica, ict, duurzame energie, ‘multiscale phenomena’, bionanotechnologie en ethiek en techniek. (TJ)/.