Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
DSM-prijs voor Meijer
Chemie- en geneesmiddelenreus DSM kent dit jaar haar Performance Materials Award toe aan TU/e-hoogleraar prof.dr.ir Han Meijer. Polymeerexpert Meijer krijgt de prijs -vergezeld van een geldbedrag van vijftigduizend euro- in juli overhandigd tijdens een congres van de internationale chemieorganisatie IUPAC in Glasgow.
Foto: Bart van Overbeeke

Meijer ontvangt de tweejaarlijkse prijs voor zijn bijzondere bijdragen aan de materiaalwetenschappen. De internationale onafhankelijke jury roemt het innovatieve karakter van zijn onderzoek naar de verwerkingsprocessen en mechanische eigenschappen van polymeren, waarin hij volgens de jury creatieve computermodellen combineert met weldoordachte experimenten.

Meijer studeerde aan de Universiteit Twente, waar hij in 1980 ook promoveerde. Na enkele jaren deeltijdhoogleraar te zijn geweest op het gebied van toegepaste stromingsleer, werd Meijer in 1989 voltijds hoogleraar Polymeertechnologie aan de faculteit Werktuigbouwkunde van de TU/e.

Meijer werkte voordat hij naar de TU/e kwam een aantal jaren bij DSM, maar hij denkt dat hij de prijs te danken heeft aan het werk dat hij de afgelopen twintig jaar aan de TU/e heeft verricht. “We doen onderzoek in de lijn van wat voor bedrijven belangrijk is, ons werk heeft een grote praktische relevantie. Ik zie deze prijs ook als een resultaat van onze hele groep en niet van mij alleen.” Wat hij met het geldbedrag -dat hij niet aan onderzoek hoeft te besteden- gaat doen, weet Meijer nog niet. (TJ)/.