Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Studenten laks met klimaat
De studenten op de TU/e weten veel over het klimaat, maar doen er zelf weinig mee. Dat is zo’n beetje de conclusie die de medewerkers van de Klimaat Karavaan trekken na een enquête aan de universiteit en interviews met studenten.
Foto: Paul Bloemen

De Klimaat Karavaan bezocht gisteren, woensdag 24 februari, de Eindhovense campus om te achterhalen hoe jongeren denken over het klimaat en daarmee omgaan. Vanuit haar helgroene caravan, onderaan de trappen van het Auditorium, nodigt Ankie Spierings studenten uit om een kort vragenlijstje in te vullen. Ook kunnen de jongeren in de caravan een videoboodschap inspreken of met hun klimaatwens op de foto gaan. “De belangstelling is goed”, meent de medewerkster van de Brabantse Milieufederatie (BMF).

Wie een heuse karavaan had verwacht, komt bedrogen uit. “Die karavaan slaat niet op onze caravan, maar op een landelijke estafette”, lacht Spierings. “Alle provinciale milieufederaties trekken om de beurt met de caravan rond. Ieder kiest zijn eigen thema; in Brabant is dat ‘jongeren en klimaat’.”

Een dag eerder toerde de BMF langs de opleidingen van Koning Willem I (mbo) en de HAS (hbo) in Den Bosch. “Hoe hoger de opleiding, hoe beter onderlegd studenten praten over het klimaat. Maar één ding hebben ze gemeen; ze doen er geen van allen iets concreets mee”, stelt Spierings.

Tot die conclusie komt ook Dolf van Aert. De leerling-journalist interviewt studenten in het Auditorium. “Sommige studenten geven aan dat ze hun laptop en televisie bewust niet in de waakstand zetten, maar dat heeft eerder te maken met kostenbesparing dan met het klimaat.”

De resultaten van de enquête en de interviews worden maandag 1 maart gepresenteerd tijdens een lijsttrekkersdebat in Den Bosch, in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen twee dagen later.

Voor meer informatie:
www.klimaatkaravaan.nl. (FvO)