Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Delftse hoogleraar fel op 3TU
De Delftse hoogleraar Teun Klapwijk, werkzaam bij het Kavli instituut voor Nanowetenschappen, liet zich vorige week in het universiteitsblad Delta kennen als een fel tegenstander van de 3TU.Federatie. “3TU levert intellectueel niets op. Het is meer van hetzelfde”, aldus Klapwijk.

Universiteitsblad Delta is enige tijd terug gestart met een reeks interviews waarin Delftse medewerkers hun mening geven over hoe omgegaan zou moeten worden met de bezuinigingen die dreigen aan de TUD. In dit kader meent nanowetenschapper Klapwijk dat al het geld dat is gestoken in de 3TU-samenwerking beter geïnvesteerd had kunnen worden in een samenwerking tussen Leiden, Rotterdam en Delft. “Dan had ons dat veel meer creatief onderwijs en onderzoek opgeleverd.” De samenwerking met Eindhoven en Twente levert volgens hem intellectueel niets op. “Het is meer van hetzelfde.”

Klapwijk is ook kritisch over de wijze waarop de drie TU’s zichzelf nog steeds een heel belangrijke rol in de economie toedichten. “Ik heb daar moeite mee. Er is geen tweedeling meer tussen universiteiten die alleen praktisch relevant onderzoek doen en universiteiten die fundamenteel onderzoek doen, zoals vroeger. Moderne universiteiten doen beide. De TUD realiseert zich dat niet.” (HK)/.