Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Studenten debatteren met Eindhovense politici

25 februari 2010 - Het project Eindhoven Studentenstad is een stap in de goede richting, maar gemeente én studenten moeten meer doen om van Eindhoven een echte studentenstad te maken. Dat is de conclusie van het debat dat studenten donderdag 25 februari op de TU/e aangingen met vijf lokale politici: Cyriel Prinsen (Groen Links, tevens student Bouwkunde), Yasin Torunoglu (PvdA), Christo Weijs (CDA), Joost Helms (VVD) en Rogier Verkroost (D66). x1_s.jpg
De lokale politici tijdens het debat. Foto: Bart van Overbeeke

Het initiatief voor het debat kwam van Erik de Jong, student Bouwkunde en actief bij studentenmuziekvereniging Quadrivium. Hij vindt dat er door gemeente en studenten te veel langs elkaar heen wordt gewerkt. “Dat merk je bijvoorbeeld bij het organiseren van evenementen. We weten elkaar niet zo goed te vinden.” Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht en het project Eindhoven Studentenstad in het achterhoofd leek het hem een goed idee om politici naar de campus te halen. Dit deed hij in samenwerking met Studium Generale. De Jong: “Veel studenten zijn wel op de hoogte van de landelijke politiek, maar zijn slecht op de hoogte van de gemeenteraadsverkiezingen.”

De vijf politici benadrukken dat de gemeentepolitiek juist heel veel kan betekenen voor studenten. Ze vinden allemaal dat de huisvesting beter moet, dat de sluitingstijden van de horeca moeten worden aangepast, dat er meer werkgelegenheid moet zijn en dat creatieve en ondernemende studenten beter ingezet moeten worden voor de stad. Christo Weijs van het CDA pleit bovendien voor het omdopen van het Limbopad. “Want je gaat toch niet naar een universiteit over een ‘Limbopad’?” Serieuze meningsverschillen zijn er eigenlijk niet.

Op de vraag uit de zaal waarom er weinig te doen is voor studenten, wijzen de kandidaten op de eigen inbreng van studenten. Joost Helms vindt dat meer sociëteiten in het centrum moeten gaan zitten. Yasin Torunoglu vindt dat studenten zelf initiatief moeten nemen, en noemt als voorbeeld het Glazen Studentenhuis van het ESC. Rogier Verkroost wijst erop dat de gemeente meer kan doen om initiatieven te ondersteunen, bijvoorbeeld door subsidies en door studenten te wijzen waar ze kunnen aankloppen met ideeën.

Wist voor aanvang van het debat bijna de helft van de ongeveer 120 aanwezige studenten al op welke partij ze wilden gaan stemmen, na afloop van het debat weten nog maar vier mensen het zeker. Veel studenten vinden dat de standpunten van de vijf partijen maar weinig verschillen. Koen Burgers, eerstejaars Technische Bedrijfskunde vindt wel dat de gemeente de betrokkenheid van studenten vergroot met Eindhoven Studentenstad.

Ook eerstejaars Industrial Design Sebastiaan Alferink voelt die betrokkenheid. “Maar in praktijk moeten we het nog maar afwachten natuurlijk,” voegt hij eraan toe.

Initiatiefnemer Erik de Jong is zeer tevreden over de opkomst en met name over het niveau van de vragen uit de zaal. Hij is van plan om ook voor de landelijke verkiezingen in juni een debat te organiseren.
Meer weten over de standpunten van de deelnemende partijen? Shift040 hield interviews met verschillende lijsttrekkers en kandidaten.  Hulp bij het bepalen van je keuze krijg je van de StemWijzer Gemeenteraadsverkiezingen.
(SK)