Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nodeloos licht voor het voetlicht
20 mei 2010 - ‘Na het plassen handen wassen’, leren veel peuters al snel nadat ze de luier zijn ontgroeid. ‘En denk ook meteen aan de broeikasgassen’ zou daar wellicht achteraan moeten komen. Dan zouden ook studenten en medewerkers van de TU/e er misschien wat alerter op zijn om na hun sanitaire stop even de lichtschakelaar om te zetten. Want aan dit stukje milieubewustzijn kan aan de universiteit veel worden verbeterd, constateert de Chemiewinkel, die het onderwerp momenteel met stickers over de hele campus onder de aandacht brengt.

Het is niet voor het eerst dat de Chemiewinkel de nodeloze verlichting van de campustoiletten voor het voetlicht brengt. Een paar jaar terug hield de winkel, met toestemming van een aantal gebouwbeheerders, ook al een stickeractie op een deel van het TU/e-terrein.

Ditmaal sloeg de Chemiewinkel de handen ineen met Dienst Huisvesting, dat duurzaamheid eveneens hoog in het vaandel heeft staan en groen licht gaf om campusbreed te stickeren. “Met dergelijke acties proberen we ons groene imago, eigenlijk onze basis, hoog te houden”, zegt pr-functionaris Jeaphianne van Rijn van de Chemiewinkel, die met een eerdere actie bijvoorbeeld al op de besparingen door dubbelzijdig printen wees.

Een eerste stickerronde op dinsdagochtend 11 mei liet al zien dat het milieubewustzijn van de plassers in sommige gebouwen sterk voor verbetering vatbaar is.

De Chemiewinkel heeft nog volop andere duurzame plannen. Zo hoopt de Chemiewinkel, in overleg met Dienst Huisvesting, volgend jaar werk te maken van zonnepanelen - om te beginnen op één TU/e-gebouw, maar in geval van aantoonbare besparingen uiteindelijk liefst op de hele campus. “Maar dit project zit nog in de beginfase.” (MvdV)