Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Levendig verkiezingsdebat over onderwijs
20 mei 2010 - Het SG-debat in de aanloop naar de landelijke verkiezingen van 9 juni was minder druk bezocht dan het gemeenteraadsverkiezingendebat, maar er was wel meer interactie tussen de sprekers en het publiek. Vijf politici kregen dinsdagavond 18 mei in de Blauwe Zaal de ene vraag na de andere om de oren.
Foto: Bart van Overbeeke

Hoe lossen politici de tegenstrijdigheid op tussen noodzakelijke bezuinigingen van 29 miljard en de behoefte om te investeren in onderwijs? Deze hoofdvraag is niet concreet beantwoord, maar de discussie die deze vraag op gang bracht, was levendig. Discussieleider Rozemarijn Schalkx van Studium Generale opende met de vraag hoe de de politici de studiefinanciering willen organiseren. SP’er Jasper van Dijk wil de beurs niet afschaffen - “we moeten het prijskaartje voor studeren niet verhogen”, en CDA-kandidaat Elly Blanksma is het hartstochtelijk met hem eens. Dan breekt Martijn van Dam (PvdA, en TU/e-alumnus) in en zegt dat ze niet moet vergeten erbij te vertellen dat wie niet nominaal +1 (voor de TU/e is dat vijf studiejaren plus een extra jaar, red.) afstudeert een flink hoger collegegeld moet gaan betalen volgens het CDA. Uit de zaal komen vragen over persoonlijke omstandigheden. “Wat moeten studiestakers doen met hun studieschuld?” Jeroen Bartelse van D66 antwoordt “Aflossen”. Van Dam stelt een tegenvraag: “Is er hier iemand die twijfelde te beginnen aan een studie omdat de basisbeurs ook terugbetaald moet worden wanneer de opleiding niet wordt afgemaakt?” Een jongen met een rode trui en daarop een witte tomaat steekt zijn hand op.

Het publiek praat in de pauze door over de thematiek. Een groep Jonge Democraten (D66) merkt op dat ‘die man van GroenLinks’ (Rik Gashoff) zo stil is. En ze vindt het jammer dat er niemand van de VVD is gekomen. “Wel voorstelbaar, hier zijn natuurlijk weinig stemmen te behalen.” (NS)/.