Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
3TU.Datacentrum operationeel
20 mei 2010 - Het Informatie Expertise Centrum (IEC, de voormalige TU/e-bibliotheek) zoekt wetenschappers die hun data willen plaatsen in het 3TU.Datacentrum, een openbaar archief waarin betrouwbare onderzoeksdata van 3TU-onderzoekers voor lange tijd worden opgeslagen. Hierin kunnen de onderzoekers en hun collega’s belangrijke meetgegevens raadplegen. Het pilotproject van de 3TU is na twee jaar klaar om de data te verwerken.

Dr. Nico Sommerdijk van het Laboratorium voor Materialen en Grensvlakchemie (faculteit Scheikundige Technologie) heeft inmiddels het goede voorbeeld gegeven door een tiental gigabytes aan meetgegevens in het datacentrum te plaatsen: de onderliggende data voor het artikel dat zijn groep vorig jaar in Science publiceerde. De bewuste dataset was zo groot dat Science het niet online bij het artikel kwijt kon. Via het datacentrum zijn de meetgegevens nu toch beschikbaar voor geïnteresseerde collega’s.

Sommerdijk: “Dit is zoals wetenschap zou moeten zijn: iedereen mag bij mij in de keuken kijken. Dat vergroot de betrouwbaarheid van het onderzoek.” Vaak bevatten meetgegevens nog relevante informatie die er door de betrokken onderzoekers zelf niet is uitgehaald. Sommerdijk ziet op dit vlak met name kansen voor wetenschappers uit minder bemiddelde landen. “Om de beschikbare meetgegevens verder te analyseren heb je alleen je hoofd en een computer nodig. Als je geen geld hebt voor dure experimenten, kun je op die manier toch bijdragen aan de wetenschap.”

Ook kan het datacentrum voor onderwijsdoeleinden worden ingezet en zijn er afspraken gemaakt met de onderzoeksgroep van prof.dr.ir. Wil van der Aalst (W&I) voor de opslag van de data zij genereren middels ‘process mining’.

Namens het IEC zijn beleidsmedewerker drs. Leon Osinski en repository manager dr.ir. Sjoerd Miesen betrokken bij het vanuit Delft gecoördineerde 3TU-project, dat een totaalbudget heeft van twee miljoen euro. Miesen benadrukt dat het gaat om een ‘trusted datacenter’, met alleen data die als basis hebben gediend voor een publicatie. Zulke openbare archieven hebben volgens hem een belangrijke functie. “Je moet je voorstellen dat alle onderliggende data van de omstreden klimaatrapporten openbaar zou worden gemaakt in zo’n soort archief. Dan kan iedereen zelf zien waarop de conclusies zijn gebaseerd.” (TJ)/.

Zie ook http://datacentrum.3tu.nl