Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

TU/e-team door naar finale Academische Jaarprijs

25 mei 2010- Een team van de TU/e-faculteit Werktuigbouwkunde is doorgedrongen tot de finale van de Academische Jaarprijs.

x2_s.jpg

Een zeskoppige jury onder leiding van Rick van der Ploeg heeft ook de inzendingen van het Leidse UMC, de Universiteit Utrecht, de Wageningen Universiteit en het UMC Groningen genomineerd voor de finale, die op 27 oktober plaatsvindt in Leiden. In totaal waren er dit jaar 27 inzendingen.

De Academische Jaarprijs is in het leven geroepen ter stimulering van de wetenschapscommunicatie in Nederland. De competitie staat open voor teams van onderzoekers, promovendi en studenten van de Nederlandse universiteiten, UMC’s, bij KNAW of NWO aangesloten onderzoeksinstituten, TNO, GTI’s en andere niet-commerciële onderzoeksinstellingen. Zij worden uitgedaagd om prikkelende communicatieplannen te ontwikkelen om hun eigen toponderzoek breed onder de aandacht te brengen. Het winnende team ontvangt honderdduizend euro om zijn plan te realiseren.

Van de 27 inschrijvingen zijn er 5 uitgekozen voor de finale. Daaronder ook het TU/e-team met de inzending ‘Brandschone verbranding!’. Het team bestaat uit vijf promovendi, drie masterstudenten, twee onderzoekers en een universitair docent van de capaciteitsgroep Verbrandingstechnologie. Deze groep probeert de huidige verbrandingsmotoren schoner en efficiënter te maken. Tevens wordt gekeken naar het gebruik van duurzame en schone brandstoffen voor gedeeltelijke vervanging van de fossiele brandstoffen.

De komende maanden werken de teams hun voorstellen verder uit, om die op 27 oktober te presenteren aan de jury. De jury kiest twee finalisten die dan voor het publiek strijden om de hoofdprijs. Alle genomineerde teams krijgen aandacht in NRC Handelsblad en nrc.next.

Naast de vakjury kiest dit jaar ook het publiek een winnaar. VPRO en Teleac organiseren in samenwerking met de site wetenschap24.nl een publiekspoll voor de vijf genomineerde teams. De poll start na de zomer en krijgt onder meer aandacht in het wetenschapsprogramma Labyrint, dat wekelijks op tv komt. De publiekswinnaar krijgt ruime aandacht in één van de uitzendingen van Labyrint.

Het initiatief voor De Academische Jaarprijs is in 2005 genomen door NRC Handelsblad (NRC Media) in samenwerking met de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). (HK)

Voor meer informatie zie: www.academischejaarprijs.nl.