Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e houdt Spaanse taalles vooralsnog aan
8 juli 2010 - TU/e-studenten kunnen nog steeds Spaanse taalles volgen aan de universiteit. Het College van Bestuur besloot een jaar geleden te focussen op Nederlands, Engels en interculturele vaardigheden en ‘vreemde talen’ als Italiaans, Duits, Frans, Russisch en Spaans te schrappen. De populaire laatstgenoemde cursus blijft, zij het met andere randvoorwaarden, voorlopig echter in het aanbod.

Spaans behoort zeker níet tot de focusgebieden van de TU/e, benadrukt dr. Karen Ali, hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) waarvan het Centrum voor Communicatie, Taal en Techniek (CTT) sinds een klein jaar deel uitmaakt. Hoofdtaken van het CTT zijn volgens haar “het ondersteunen van studenten en medewerkers bij het leren van de Engelse (wetenschappelijke) taal en het zorgen voor integratie met de Nederlandse populatie”, waarvoor de vakken Nederlands en interculturele communicatie noodzakelijk zijn.

De gekozen focus leidde een jaar geleden tot protest vanuit de TU/e-gemeenschap. Vooral het schrappen van de cursus Spaans, met jaarlijks zo’n honderddertig deelnemers, schoot onder meer bij CTT-medewerkers in het verkeerde keelgat. “De keuze van het College van Bestuur om de ‘niet-focustalen’ te schrappen, is op zich niet zo’n ramp”, zegt Vincent Merk, voormalig docent Frans en coördinator van het CTT. “Het was een bevestiging van de tendens die we al jaren zagen”, zegt hij, doelend op de afnemende belangstelling voor het Italiaans, Duits, Frans en Russisch.

Voor het behoud van het Spaans maakte Merk zich wél nadrukkelijk hard. De uitkomst is volgens hem “een lauw compromis, maar we zijn er ook weer niet héél treurig om. De cursus telt nog altijd genoeg studenten”. Het compromis zit ‘m vooral in de eigen bijdrage van honderd euro die deelnemers voortaan betalen. Cursisten die kunnen aantonen het Spaans te hebben gebruikt voor een studieverblijf in een Spaanstalig land waar ECTS-punten tegenover staan, krijgen dit bedrag terug.

Grijs gebied
Merk heeft zijn bedenkingen bij die eigen bijdrage, die de universiteit volgens hem “niet zoveel oplevert. Misschien hoopt de TU/e hiermee een duidelijke scheiding te maken tussen studenten die de taal voor hunvakantie op een of andere Spaanse playa willen gebruiken en degenen die het écht voor hun studie nodig hebben; prima. Daartussenin zit echter wel een groot grijs gebied van mensen met een brede visie op de toekomst; die nog geen definitieve plannen ertoe hebben, maar over twee jaar misschien wel iets in een Spaanstalig land willen gaan doen. Als die moeten gaan betalen, zullen ze zich waarschijnlijk wel twee keer bedenken”.

Volgens STU-hoofd Karen Ali wordt een eventuele voortzetting van de cursus Spaans volgend jaar opnieuw besproken. (MvdV)/.

Lees meer over de vreemde talen aan de TU/e op Das war einmal: vreemde talen aan de TU/e.