Eindhoven door Chinese ogen

Google Street View: 60 hectare campus in 166 gigabyte

19 oktober 2010 - Een beeldscherm op het stuur, negen camera’s, drie laserscanners, twee gps-ontvangers, een computer met harde schijf, een modem: de trike waarmee Remco van Rijt van Google Street View maandag 18 oktober de campus verkent, weegt niet voor niks zo’n honderdvijftig kilo. Uren is hij bezig om circa zestig hectare aan universiteitsterrein vast te leggen, om ervoor te zorgen dat bezoekers straks virtueel over de campus kunnen struinen. x5_s.jpg
    Foto: Bart van Overbeeke

De zeven trikes die Google Street View in Europa heeft rondrijden, zijn bedoeld voor die gebieden waar de Street View-auto’s niet kunnen komen. Het TU/e-terrein is weliswaar grotendeels per auto bereikbaar, maar de universiteit ziet juist ook graag haar in het groen gelegen fietspaden en bijvoorbeeld het Limbopad in beeld gebracht.

Stapvoets rijdt Van Rijt in de herfstzon over de campus, terwijl de samenwerkende apparatuur aan boord bijna automatisch haar werk doet: “Ik hoef niet elke zoveel meter zelf op een knop te drukken voor een foto”, verduidelijkt de Google-medewerker lachend. De modem verstuurt doorlopend snapshots naar Google in Zwitserland, die daar direct op bruikbaarheid worden beoordeeld. “Bijvoorbeeld in een dierentuin lopen verzorgers wel eens met me mee. Dat kan storend zijn op de foto’s”, verklaart Van Rijt.
    Ook bij het bewerken van de beelden wordt later zo nodig het een en ander weggepoetst: herkenbare gezichten en leesbare kentekenplaten bijvoorbeeld, maar ook de eventuele blote billen van een baby die toevallig net werd verschoond in een gekiekte speeltuin.

Het universiteitsterrein behoort in Nederland tot de laatste witte vlekken op de kaarten van Google. De campus is geen openbaar terrein en wordt afgesloten met slagbomen; de universiteit moest Google daarom zelf uitnodigen voor de rijdende fotoshoot. Belangrijke motivatie voor de TU/e om er nu werk van te maken -Street View had afgelopen voorjaar nog ‘geen prioriteit’, liet communicatiedirecteur Brigitte Rijshouwer toen weten-, is de interactieve plattegrond van het terrein die de universiteit op haar beoogde nieuwe website wil kunnen aanbieden.

De opbrengst op maandagmiddag: 166 gigabyte aan beelden, verzameld na in ruim vier uur 18,5 kilometer te hebben afgelegd. Overigens duurt het nog zo’n drie maanden voordat het TU/e-terrein via Google Street View in 360-graden-panoramafoto’s te zien zal zijn. (MvdV)