C0llege clash
    Nieuws | Mens
    Joost van Hoof. Foto | Bart van Overbeeke
    “Ik ga geen proefschrift schrijven als kastvulling”

Dr.ir. Joost van Hoof promoveerde maandag aan de TU/e op een proefschrift over het thema dementie en wonen. Zijn bevindingen uit de studie heeft hij vertaald naar een begrijpelijke website waar mensen met dementie en mantelzorgers nuttige tips kunnen vinden. Niet een alledaags onderwerp voor iemand die bouwfysica studeerde.

“Binnenklimaat en verlichting zijn mijn passies. Ik voelde vanaf dag één aan dat de bouwfysica een ondergeschoven kindje was in alle onderzoeken naar dementie. Woningaanpassingen, telezorg en domotica zijn hot topics, daar is veel naar gekeken. Inderdaad, lichtstudies zijn er ook al veel geweest maar nooit grondig genoeg uitgevoerd. En over thermisch comfort was nog niets gepubliceerd. Er moest dus beduidend meer in dat vaatje zitten, zo was mijn vermoeden.”

Je betrokkenheid bij het opzetten van een website lijkt verder te gaan dan het wetenschappelijke vlak.
    “Ja, ik wilde na mijn studie Bouw-kunde niet voor een of ander adviesbureau gaan werken. Dat vind ik te veel Excel-sheetwerk. Daarom ben ik als onderzoeker aan de slag gegaan bij de Hogeschool Utrecht. Mijn werk moet maatschappelijk relevant zijn. Ik ga geen proefschrift schrijven als kastvulling. Het thema dementie en wonen, dat is evident. Voor het jaar 2050 zitten we met 400.000 mensen met dementie. Ik vind dat schrikbarend. En waar zijn de handjes aan het bed? Die zijn er niet.”

Reden tot zorg?
    “Ik hoor mensen in Nederland altijd kritisch zijn over de zorg. Het kan natuurlijk altijd beter, maar als je gaat kijken naar andere landen in de EU dan mogen we op onze blote knietjes dankbaar zijn voor wat we hier hebben.”

Je hebt voor je studie huisbezoeken afgelegd. Schrijnende gevallen tegengekomen?
    “Ach, genoeg. Mensen met dementie draaien door hun vergeetachtigheid de thermostaat van de verwarming soms helemaal open. Bellen ze na een paar uur in paniek met familie of de thuiszorg. ‘Ik voel me niet lekker, het is hier veel te heet.’ Komt de thuiszorg binnen, zit mevrouw daar zonder kleren. Krijgt ze een aantekening in het dossier; ‘seksuele ongeremdheid’. Je lacht erom, maar het zijn wel dingen die je in de praktijk tegenkomt. Laatst hoorde ik een mooie quote: hebben deze mensen een gedragsprobleem of reageren ze eigenlijk heel normaal op de wereld zoals zij die beleven op dat moment?” (FvO)

Last Monday, Joost van Hoof received his PhD for his dissertation on living at home with dementia. He published the study’s findings at a comprehensible website with useful tips for people suffering from dementia as well as their caregivers. It’s quite an out-of-the-box topic for a Building Physics graduate.