/Voorpagina
/Nieuws
/Mensen
/Achtergrond
/Academie
/Onderzoek
/Opinie
/Reportage
/Bestuur
/Cultuur
/Studentenleven
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/Faculteits Berichten
/Zoeken
/TUE
/ Cursor nummer 2 nummer 0

jaargang 42, 27 januari 2000


Cultuur

Untitled Document FOAM maakt zich op voor De Wraak van Brabant

Een popband die volledig bestaat uit TUE’ers, bestaat die? Ja, en wel onder de naam FOAM, Fragments Of A Microgenius, voorheen Microgenius. FOAM won eerder de regiopopprijs. Nu neemt de band deel aan de voorronde van De Wraak van Brabant. De band die ‘De wraak’ wint mag door naar de prestigieuze Grote Prijs van Nederland.


Foto: Bart van Overbeeke

De 22-jarige student Werktuigbouwkunde Hugo Ploegmakers hoort tot de vaste kern van FOAM. “We bestaan sinds eind ‘96. De vaste kern bestaat uit Mariska (zangeres en gitariste), Wouter (gitarist) en ik ben bassist. Mariska en Wouter hebben vroeger al met elkaar in een band gezeten. Verder spelen mee de drummer Calle en de klassiek geschoolde violist Abel. We hebben onze naam veranderd van Microgenius naar FOAM. Ook onze muziek is nu anders. We spelen geen oude nummers meer. Die nummers hebben we wel nog geprobeerd te spelen tijdens repetities, maar dat werkte niet. We hebben nu eenmaal nieuwe bandleden en daar hoort ook een nieuw geluid bij.”

Toeval

Met uitzondering van Hugo studeren alle bandleden Bouwkunde. “Dat is puur toeval. Onze violist Abel hebben we gevonden door op verschillende plaatsen een advertentie op te hangen en daar heeft hij op gereageerd. Hij studeert ook aan de TUE. Dat is toeval, we staan er zelf niet zo bij stil”, zegt Hugo.

Alle bandleden hebben een verschillende muzieksmaak. De één houdt wat meer van pop, de andere van metal en de violist heeft een klassieke achtergrond. Hugo: “Persoonlijk heb ik ook een brede smaak, van Soft Machine tot Sonic Youth. Dat heeft als gevolg dat onze muziek ook heel veel invloeden heeft. Of de muziek die we maken in een hokje te stoppen is? Nee, maar dat zegt natuurlijk elke band over zijn muziek. We hebben geen grote muzikale voorbeelden waar we van zeggen: daar willen we op lijken. We zijn wel eens vergeleken met K’s Choice en dergelijke. Dat hoeft van mij niet zo nodig en zal nu ook wel niet meer zo snel gebeuren. Voorheen kreeg je nog wel eens de neiging om onze liedjes mee te gaan zingen als je ze een paar keer gehoord had. Maar ook dat is niet meer zo snel het geval. Onze muziek is toch iets scherper geworden. Spannender, ik ben daar in elk geval blij mee.”

Thuispubliek

Van de veertig bands die meedoen aan de voorrondes van De Wraak van Brabant, gaan er vijftien door naar de semi-finales die gehouden worden in Eindhoven, Breda en Den Bosch. Daarvan zullen er vijf over blijven. De finale is op 14 april in 013 in Tilburg.

Foam moet al op 4 februari aantreden in Errato in Roosendaal voor De Wraak van Brabant. “In Roosendaal treden drie bands uit die plaats op. Zij spelen dus voor het thuispubliek. Dat is toch wel belangrijk bij een optreden”, vertelt bassist Hugo. Daarom heeft FOAM een bus geregeld die fans op 4 februari voor vijftien gulden van de TUE (of station) naar Roosendaal vervoert en ook weer terugbrengt./.

Untitled Document Fokke & Sukke en de toekomst van de strip

Of Fokke en Sukke het volgende millennium halen lijkt bijna een retorische vraag gezien de populariteit van hun publicaties in NRC, de VPRO-gids, Intermediar on Line, Onze Taal en diverse studentenbladen. Maar of ‘Dé Strip’ dat haalt is een andere kwestie. Jean-Marc van Tol, tekenaar en een van de bedenkers van Fokke en Sukke, geeft zijn visie op de bovenstaande vraag tijdens een lezing bij Studium Generale op 3 februari, om 20.00 uur in de Blauwe Zaal.


Een cartoon die Reid, Geleijnse en Van Tol vorig jaar maakten voor een project met Studium Generale. Het project ging helaas niet door, omdat ze dagelijks voor NRC gingen werken en het daardoor te druk kregen.

Fokke en Sukke ontstonden in de studietijd van Van Tol (‘67), John Reid (‘68) en Bastiaan Geleijnse (‘67). Bij het Amsterdams Studenten Corps leerden ze elkaar kennen. Van Tol wilde ‘iets’ met cabaretteksten schrijven, de andere twee ‘iets’ met toneelteksten. Inmiddels leeft Van Tol van zijn tekenwerk (niet alleen van de strip), Geleijns is communicatieadviseur bij McKinsey en Reid loopt stage bij een advocatenkantoor in het kader van zijn studie voor rechter. De eerste Fokke en Sukke ontstond in 1993, toen het weekblad Propria Cures hen vroeg om een kerstcartoon. Niet dat die geplaatst werd, maar sinds die tijd vergaderen ze elke maandagavond fanatiek om de grappen en grollen te bedenken. Waarbij niets uitgesloten wordt. Zo overheersten in het begin de poep- en piesgrappen. Die komen nu nauwelijks meer voor. Of zoals Fokke en Sukke in een typerend interview vertelden: “Dat waren jeugdzonden. Nu we in NRC staan beperken we onze humor tot de beroemde filosofen, de Russische literatuur en de Dow Jones Index.” Om er meteen aan toe te voegen: “We vonden het hier wel op zijn plaats u even op het verkeerde been te zetten.”

Seksloos

Over de herkomst van de namen zijn er vele vermoedens, die niet altijd kloppen. Sukke, de gekuifde kanarie met de omgekeerde baseballpet, komt uit het Amsterdamse studentenjargon en betekent zoveel als ‘zitten zuigen tot iemand er helemaal gek van wordt’. Fokke, de eend in het matrozenpakje, betekent ongeveer hetzelfde, maar dan iets geniepiger, en zo is hij dan ook. Zijn hun beroemde voorgangers, de familie Duck, volkomen seksloos, zo niet deze twee helden. Ze moesten van de makers iets recalcitrants hebben, de strip was tenslotte bedoeld voor de Amsterdamse studentenscène, maar tegelijk iets liefs en pluizigs. En met piemeltjes. Anders dan de familie Duck hebben Fokke en Sukke niet een één-dimensionaal karakter (Oom Dagobert is Dé Vrek), maar kunnen ze alle rollen en karakters aannemen. Dan ben je ook niet zo snel uitgepraat. Een echte moraal lijkt de dieren te ontbreken, zonder dat ze die zelf missen. Dat kan niet gezegd worden van een gezonde dosis opportunisme die Fokke en Sukke kenmerkt. Zo vinden ze literatuur leuk ‘omdat er zoveel in geneukt wordt’ en maken ze het liefst grappen met eeuwigheidswaarde. ‘Ook zo handig voor de verkoop van onze boekjes.’ Afijn, hun hele website (http://www.networld.org/~

Fokke_Sukke/index.html) staat er vol mee. Nu nog kijken of hun gevoel voor eeuwigheidswaarde leuke en zinvolle uitspraken oplevert voor de toekomst van de strip./.

Untitled Document /Einstein vs Bohr

De eerste lezing in een vierdelige reeks over bekende natuurwetenschappers is op maandagavond 31 januari. Het gaat over het beroemde debat tussen Niels Bohr en Albert Einstein. Collegezaal 4, 20.00 uur.

/The Big Lebowski

In de film ‘The Big Lebowski’ wordt levensgenieter en bowlingliefhebber The Dude verwisseld met een gangster met dezelfde naam. Grootste fout: de inbrekers hebben op zijn tapijt geplast en dat roept om wraak. Prachtige lachkraker van de gebroeders Coen, met een heerlijk laconieke Jeff Bridges, een goede (en dus zeer irritante) John Goodman en talloze andere malloten. Te zien op 3 februari om 21.00 uur in de Blauwe Zaal.

/IMF: bank of politiek

Onderdirecteur van de Nederlandse Bank, hoogleraar Bakker, geeft een lezing over de wereldeconomie en het IMF: in hoeverre doet het IMF aan wereldeconomie en in hoeverre aan politiek? Zie bijvoorbeeld de investeringen in Rusland. Woensdag 2 februari, 11.45 uur, Collegezaal 4, Auditorium.

/The Mummy

Over de kwaliteit verschillen de meningen, in elk geval is ‘The Mummy’ griezelig bedoeld, zo niet Catharine Zeta-Jones. 20.30 uur, zondagavond 31 januari, Café Onderdruk.

/Vitaliteit

Pianist/zanger Maarten van Roozendaal is synoniem met vitaliteit, satire, humor en andere gevoelige Nederlandstalige liederen. Op 29 januari speelt hij in het Muziekcentrum, bijgestaan door contrabassist Egon Kracht. De 10-tjes pas is geldig.

/Sex en auto’s

‘Crash’ is de grootste flop van horror-regisseur David Cronenberg, vinden de recensenten. De film kwam nauwelijks in de bioscoop, maar is vanavond te zien bij De Effenaar. In ‘Crash’ spelen de twee hoofdpersonen fatale auto-ongelukken na, hetgeen een zeer erotische beleving op schijnt te leveren. Woensdag, 2 februari, om 21.00 uur.

/La Primavera

La Primavera brengt flamenco van Nederlands-Spaanse bodem met een zanger, twee gitaristen, twee danseressen en een percussionist. Danseres Harrit Ijssel de Schepper deed haar dansopleiding in Spanje en gitarist Jasper Lockefeer studeerde bij Paco Peña. De Effenaar, zondag 30 januari, 20.30 uur.














Website