/Voorpagina /Mensen /Nieuws /Cultuur /Studentenleven /Achtergrond /English page /Reportage /Bestuur /Ruis /Ranzigt /Colofon |
/Faculteits Berichten /Vacatures /Mensa /Oude cursors /pdf formaat /TUE |
jaargang 43, 7 september 2000 Reportage |
Notebooks/Vivian van Niekerk Boven in het Auditorium stonden afgelopen vrijdag ruim 1300 notebooks klaar om uitgedeeld te worden aan eerstejaars studenten. Het was het derde achtereenvolgende jaar dat de opkomst zo massaal was. In 1997 werden de notebooks voor het eerst uitgedeeld aan eerstejaars studenten van de faculteit Scheikundige Technologie. Dit jaar is gekozen voor de Fujitsu C6175. Een half uur voor aanvang van de uitreiking loopt het al aardig vol in het Auditorium. Extra beveilingsmensen moeten er voor zorgen dat er niks gebeurt met de kostbare computers. In totaal staat er voor zoín acht miljoen gulden aan laptops. De trappen zijn uit veiligheidsoverwegingen afgesloten met rood-wit lint. Iedereen die de trappen op wil moet een badge laten zien, die je van tevoren aan kon vragen bij de organisatie. In het midden van het Auditorium staan de helpdesks van het Notebook Service Centrum (NSC) en van het Studenten Service Centrum (STU). Ook lopen er van elke faculteit minstens twee medewerkers rond om de studenten ter plekke te helpen met hun notebook.Verder zijn er nog twee medewerksters van de Rabobank aanwezig om leningen af te sluiten. De notebooks kosten normaal rond de zevenduizend gulden. De studenten betalen echter maar tweeduizend gulden, de rest komt voor rekening van de TU/e. ìDe Rabobank stelt via een overeenkomst met de TU/e de studenten in staat om die tweeduizend gulden renteloos te lenenî, legt Anneke Feijen van Rabobank Eindhoven uit. Op de trap voor de Blauwe Zaal hebben een paar eerstejaars hun plekje al ingenomen. Voorgaande jaren kwamen alle studenten tegelijk hun laptop ophalen. Dit jaar heeft de organisatie besloten de eerstejaars per faculteit te laten komen. ìVoorheen werden de contracten in de laatste week van de vakantie al getekend en dan kwamen ze op de eerste collegedag in groten getale hun notebook ophalenî, legt organisator en co–rdinator Herman van de Kuit uit. Van de Kuit, hoofd van het NSC, vindt dat het dit jaar allemaal beter geregeld is. ìToen kregen we ruim duizend studenten tegelijk en stond het echt helemaal vol hier. Nu beginnen we met twee faculteiten, Bouwkunde en Technologie Management. In totaal hebben we drie rondes, om ongeveer half drie is de tweede en om kwart voor vier de laatste.î Het notebook is niet verplicht, maar de TU/e gaat er vanuit dat iedereen er een heeft. De laptop bevat basisprogrammaís en software die voor elke faculteit verschillend zijn. Het doel van het werken met notebooks is het vertrouwd raken met ICT-voorzieningen. ìHet is absoluut niet de bedoeling dat we een digitale universiteit wordenî, zegt Van de Kuit. Toch wordt er steeds meer met de computer gedaan. Van de Kuit: ìJe kan tentamens oefenen. Er zijn colleges uitgewerkt op het web terug te vinden, al zijn dat er niet zoveel. Het noteboek moet gezien worden als ondersteuning van het geheel. Het gaat erom dat een student vertrouwd raakt met de computer.î Na een korte toespraak van Van de Kuit, geeft hij om 13.00 uur het startsein. In groepjes van acht kunnen de eerstejaars naar boven, waar ze een schuldbekentenis van 2500 gulden moeten tekenen. Dit bedrag wordt steeds lager naarmate de jaren verstrijken. Na het afstuderen zal dit bedrag nul zijn. Bij vroegtijdige beÎindiging van een studie aan de TU/e is de student verplicht voor het notebook te betalen of aan het NSC te verkopen.
Gele brief
Om kwart voor twee is nog niemand aan het internetten. Er zijn wat probleempjes met de computers. Bij de uitreiking van de notebooks zit een gele brief die dat probeert uit te leggen en op te lossen. Er staat onder andere in dat het notebook niet altijd goed start en afsluit. Ook kunnen er dingen misgaan als het notebook in sleep-mode is. Van de Kuit: ìWe hebben wat problemen ja, en dat betreur ik heel erg. Vooral omdat dit grote probleem zo vlak voor de uitreiking ontstond. We hebben er echt alles aan gedaan om het notebook goed af te leveren.î Eerstjaars student Technische Bedrijfskunde Thijs van de Velden snapt er niks meer van. ìIk start hem nu voor de vierde keer op maar hij doet het nog niet. We hebben vooraf helemaal geen instructies gekregen.î Er is ook iets mis met de username. Dat zou het ID-nummer moeten zijn maar dat werkt niet helemaal. Niet iedereen heeft opstart problemen. Bij Technische Bedrijfskunde-student Koen Mevissen werkt het allemaal goed. Zijn buurvrouw Jaqueline Goverts, eveneens student Technische Bedrijfskunde, heeft wel wat probleemjes. ìDat komt vooral doordat ik een analfabeet ben op het gebied van computers, gelukkig heb ik hulp van mijn buurman. Ik denk dat vooral vrouwelijke studenten hulp moeten hebben om dit allemaal te snappen.î Goverts houdt het al snel voor gezien. ìNou laat maar hoor, ik zoek het een andere keer wel uit. Ik ga nu naar de stad.î
Lange rijen
Alle computeraansluitingen zijn zo goed als bezet. Geconcentreerd zitten de eerstejaars achter hun schermpje. Er wordt omgeroepen dat mensen die het notebook geprobeerd hebben, plaats moeten maken voor de mensen die dat nog niet gedaan hebben. Het is niet de bedoeling dat mensen de hele dag blijven internetten. Michiel Raats, Bouwkunde-student, moet zijn nieuwe aanwinst ook nog uitproberen. ìIk heb twee uur in de rij gestaan voor ik mijn notebook kreeg. Ik stond bijna vooraan, toen omgeroepen werd dat ze het op alfabet gingen doen. Nou ik vind het echt belachelijk.î De Rabobank heeft niets te klagen. ìRuim vijfhonderd studenten hebben nu een lening afgeslotenî, zegt Feijen.
Om vier uur is het bij de helpdesk van het NSC relatief rustig. Onder een tafel staan al enkele kapotte tassen. ìEen groep heeft voor deze notebooks en bijbehorende tassen gekozen. Ze hebben vooral naar de prijs en de kwaliteit gekeken. Toch blijken de ritsen van de tas erg kwetsbaar te zijnî, aldus Kees Cools, medewerker van de NSC helpdesk. /.
Problemen met nieuwe notebooks
Sommige studenten hadden meerdere defecten aan hun laptop. ìMijn modem is kapot en het startmenu wil niet opstartenî, zegt TeMa student, Gilbert Tychon. ìIk vind die gele brief echt belachelijk. Ze bieden hun excuses aan en zeggen dat ze er hard aan gewerkt hebben het probleem op te lossen, maar ze moeten die dingen gewoon goed afleverenî, aldus Tychon. Iedereen had zo zijn eigen problemen. Gerben de Keijser, Informatica-student: ìMijn netwerkkaart is kapot. Ik kon mijn notebook vrijdag niet checken omdat alle aansluitingen bezet waren, maar daar kan het NSC verder niks aan doen.î /.
|