/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 2 nummer 0

jaargang 43, 1 februari 2001


Bestuur

Untitled Document

Elektronisch inkopen kan miljoenen opleveren
Minder handelingen en minder formulieren zorgen voor winst
Elektronisch inkopen/Chriz van de Graaf
Illustratie/Koert Stavenuiter

Het automatiseren van werkzaamheden die altijd met de hand gedaan werden, betekent mensen overtuigen van de voordelen van het nieuwe systeem. Bij het project Elektronisch Inkopen zijn die voordelen snelheid, gemak en een grote kostenbesparing. Drs. Martin Boers, hoofd dienst Interne Zaken en prof.dr.ir. Ton Veth van CEBRA kunnen dan ook prima uitleggen waarom iedereen mee moet doen, maar ze voorzien wel een grote klus.
Het pilot project Elektronisch Inkopen is even voor de hand liggend als functioneel. Bij het kopen van bijvoorbeeld een nietmachine zijn veel mensen betrokken. Iemand moet bij een faculteit melding maken van de wens van bijvoorbeeld een nietmachine. Via formuliertjes moet toestemming worden gegeven voor de aanschaf. De bestelling gaat naar de leverancier en de nietmachine komt met een factuur terug naar TU/e. Te veel handelingen en te veel formuliertjes, vindt Boers. Natuurlijk heeft iedereen ook een eigen manier om inkopen te doen bij leveranciers, en die zijn niet altijd even efficiënt.
Met het project Elektronisch Inkopen behoren deze administratieve handelingen tot het verleden. Via de computer wordt een formulier ingevuld of worden de gewenste producten aangeklikt. Voordat de bestelling naar de leverancier gaat, bekijkt een financieel systeem of er geld is voor de aankoop en of de koper gemachtigd is de bestelling te plaatsen. Ook worden bestellingen opgeslagen. Iedereen krijgt daarmee een favorietenlijstje wat het een volgende keer nog gemakkelijker maakt om producten te selecteren. Als er toestemming is om te bestellen gaat de aanvraag direct naar de leverancier. Geen formulieren, geen discussie over facturen en geen gepraat over bestellingen. "Het inkopen van nietmachines is duidelijk niet onze core-business", zegt Veth, "we kunnen onze tijd wel beter besteden."

Proef
De proef met het elektronisch inkopen gaat 1 februari van start. De faculteiten zijn inmiddels aangeschreven over de plannen en volgens Boers reageren die positief. Dat komt goed uit, want de eerste maanden van het project zijn bedoeld om iedereen te overtuigen van het nut van het nieuwe systeem.
De komende maanden wordt een inventarisatie gemaakt van de huidige bestelprocessen. Bij de proef wordt gekeken naar kantoorartikelen, catering, chemicaliën en gassen. Als alles in kaart is gebracht, worden de nieuwe processen en de ondersteuning daarvan ontwikkeld en geïmplementeerd. Aan het eind van dit jaar zouden dan de eerste bestellingen via de computer gedaan moeten worden. Toch zijn er volgens Boers nog wel wat hindernissen te nemen.
Zo hebben toeleveringsbedrijven eigen systemen en die zijn niet zomaar op de financiële systemen van de TU/e aan te sluiten. Ook moet worden gekeken naar hoe procedures verlopen in dit elektronisch verkeer: in welke volgorde wordt besteld, betaald en geleverd. Hiervoor wordt ook door het bedrijfsleven gezocht naar standaardprocedures. Onder de vlag van het Electronic Procurement Platform NL (EP.NL) is de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement met onder andere KLM, Shell, Rabobank, Akzo-Nobel en Berenschot aan het kijken welke afspraken hiervoor te maken zijn.
Bij de analyse en het herontwerp van de inkoopprocessen op de TU/e worden Boers en Veth geholpen door Fred van Blommenstein. Hij is namens adviesbureau Berenschot betrokken bij het platform voor Elektronisch Inkopen.

Kostenbesparing
Volgens Veth valt er met het nieuwe systeem veel te winnen: tijd, gemak, beheersbaarheid van inkoopprocessen en vooral ook geld. Jaarlijks wordt er op de TU/e voor 100 tot 120 miljoen gulden ingekocht bij externe bedrijven. Daarvoor ontvangt ze 40.000 facturen. Uit onderzoeken bij gemeenten en bedrijven blijkt dat de administratiekosten per bestelling 150 gulden zijn. Op de TU/e is dat waarschijnlijk niet anders. Met een elektronisch systeem zouden die kosten teruggebracht kunnen worden tot 50 gulden. 40.000 Facturen maal de kostenbesparing van 100 gulden is een besparing van 4 miljoen.
Veth: "Dat is een behoorlijk bedrag. We hebben gekeken wat we aan kostenbesparing kunnen doen, vooral bij de zogenaamde routineproducten. Dat is niet door goedkoper in te kopen. Daar valt de winst niet te halen. Elke keer blijkt dat vooral bij het bestelproces veel te doen is. Veel instellingen en bedrijven zijn daar dan ook mee bezig. Toch is nog bijna nergens een systeem dat voor de gehele inkoop echt goed werkt. Naast technische redenen vormen organisatorische redenen, inclusief de wijze van invoering, het probleem. Wij hebben gekozen voor een bottom-up benadering. We gebruiken vier productgroepen om de voordelen aan te tonen en de gebruikers in staat te stellen een actieve bijdrage te leveren aan de invoering. Mensen op de TU/e zijn nuchter genoeg om naar de argumenten te luisteren en ze zijn gewend met technologie om te gaan. Dat moet dus lukken."
Het Elektronisch Inkopen, E-commerce, staat volop in de belangstelling zoals wel blijkt uit de congressen met dit onderwerp die worden georganiseerd. Dat betekent volgens Veth dat het dus nog niet is geregeld.
Veth is general manager van CEBRA (Centre for Electronic Business Research and Application) dat applicaties voor E-commerce bestudeert, bouwt en implementeert.
In oktober 1999 startte hij samen met dr.ir. Geert-Jan van Houtum van de faculteit TM het project E-motion (Electronic Markets: Opportunities for Trading in Internet enabled Organisational Networks). In dit project liepen dertien studenten stage bij bedrijven en instellingen die zich bezighielden met E-commerce of die concrete plannen in die richting hadden. Het project heeft onder andere kennis opgeleverd over wanneer het wel en wanneer het niet nuttig is via internet te in- en verkopen en wat er moet gebeuren om de voordelen van elektronisch inkopen te realiseren. Met die kennis kan aan de gebruikers van de TU/e een uitgekiend systeem worden aangeboden.
Als de proef slaagt, krijgen alle mensen die inkopen met het systeem te maken. Maar ook voor studenten zijn er mogelijkheden. Zij zouden voor eigen gebruik artikelen kunnen bestellen en krijgen de rekening in hun postvak, of gaan elektronisch betalen.
Boers verwacht niet dat medewerkers van de TU/e het persoonlijk contact met leveranciers gaan missen. "Wij hebben daar helemaal geen aanwijzingen voor. Het is niet interessant om over een nietmachine te praten. En als mensen toch willen bellen dan mogen ze dat van mij doen. Ik denk dat iedereen hier de voordelen van inziet en dat niemand behoefte heeft om bestellingen telefonisch te doen."/.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor