/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 2

jaargang 44, 13 september 2001


Reportage

Untitled Document

Een avond 'Alive on the Grid'
De Cave als portaal tot een vr-gemeenschap

Virtual reality/Hessel Rippe
Foto's/Bart Overbeeke

Ik zweef door een aaneenschakeling van open kubussen. De ribben hebben psychedelische kleuren en samen met een groene robot en een in zwarte toga gehuld heerschap wandel ik door een onbestemde realiteit. Felkleurige bollen draaien in de ruimte en trekken je naar een andere wereld. De bollen zijn subwerelden; bolvormige deuren naar een andere werkelijkheid. Op onze onschuldige ontdekkingsreis gaan we van de muziekkamer naar een klassiek Grieks theater en eindigen in een disco. Ik schuif dichter tegen de groene robot aan. Haar driedimensionale heupen wiegen sensueel over de dansvloer. Virtual reality: Maak me gek!

Als onderdeel van het Ars Electronica Festival in Linz organiseert EncART in samenwerking met V2 Lab en de TU/e een speciale besloten sessie voor 'Alive on the Grid'. Een week lang wordt op de locatie van de Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam (SARA) de supercomputer gebruikt als portaal naar een virtual reality wereld. Uniek aan dit project is dat in deze gemaakte werkelijkheid kan worden gecommuniceerd met anderen. Deze treden de virtual reality wereld binnen via een Cave (Cave Automatic Virtual Environment) die verspreid staan over de wereld. In Amsterdam, Linz, Chicago, Boedapest en het Zweedse Umeå kan er worden ingelogd in een virtuele wereld die voor het eerst ruimte biedt aan meerdere gebruikers.
Bezoekers manoeuvreren door middel van een portable muis en dragen een LCD-bril, waarmee het driedimensionale effect wordt bereikt. Deelnemers kunnen hun eigen virtuele uiterlijk, ofwel 'avatar' selecteren. Compleet met een foto-
realistisch 3D-gezicht en de mogelijkheid om het 'real time' aan te passen. De avatar van ieder bezoeker voegt zich bij de andere participanten op het netwerk om deze vr-omgevingen te ontdekken. Bezoekers, die communiceren en interacteren via hun avatars, hebben de mogelijkheid de werelden die ze bezoeken te vormen en te veranderen door 'geesten' van zichzelf achter te laten, die zichtbaar zijn voor anderen. Of er nu mensen in de Cave zijn of niet, de vr-omgevingen gaan door met groeien en het verzamelen van informatie van afwezige deelnemers aan de 'Grid'.

Supercomputer
'Alive on the Grid' vraagt om een supercomputer. De TU/e heeft begin december 1998 samen met de Universiteit Twente en SARA de Cray Origin 2000 van 17 miljoen gulden gekocht, die op dit moment de grootste computer in Nederland is. De computer heeft maar liefst 128 parallelle processoren, een Ram-geheugen van 56 gigabytes en een diskcapaciteit van 0,5 terabytes. Ter vergelijking; een doorsnee pc heeft 32 megabytes geheugen tot zijn beschikking. Daarvan heb je er 1750 nodig om het geheugen van deze ene supercomputer te evenaren. Vergeleken met een werkstation kun je stellen dat de Cray Origin 2000 de rekenkracht heeft van ongeveer 125 werkstations.
De Cave, de ruimte waar de virtual reality ervaring wordt opgedaan, bestaat uit drie wanden en een vloer waarop geprojecteerd wordt. Deze Cave werd in 1991 ontwikkeld door Daniel J. Sandin en Tom DeFanti en werd 1996 naar de opening van het Ars Electronica Center gebracht. Vooral Sandin heeft zich bezig gehouden met het ontwikkelen van dit virtual reality theater. Sandin is directeur van het Electronic Visualization Laboratory (EVL), professor aan de School of Art and Design aan de Universiteit van Illinois in Chicago en als medewerker verbonden aan de National Center for Supercomputing Applications (NCSA). EVL brengt een mix van kunst en wetenschap en concentreert zich op de ontwikkeling en plaatsing van netwerkgerelateerde virtual reality, dat wil zeggen, vr-werelden die door mensen op afstand bekeken en veranderd kunnen worden.
De Cave in Amsterdam werkt met stereoprojectie. Om met een onvertraagde verwerking de beelden zo accuraat mogelijk te krijgen, draait de supercomputer op volle toeren. De computer moet steeds berekenen wat ver weg is en daarom niet zo scherp hoeft te worden afgebeeld en wat dichtbij is en dus veel gedetailleerder te zien moet zijn.
Virtual reality wordt ingezet voor diverse doeleinden. Tijdens de demonstratie van de Cave wordt getoond hoe een dokter virtueel een operatie kan uitvoeren en daarbij meteen kan zien wat voor complicaties er zich voor kunnen doen. Op deze manier kan de operatie tot in de puntjes worden voorbereid. De Cave stelt de dokter of ander medisch personeel in staat om een driedimensionaal idee te krijgen van de bouw van het lichaam en zijn onderdelen. Een druk op de portable muisknop zorgt ervoor dat bijvoorbeeld het botweefsel eruit wordt gelicht, wat de voorbereiding makkelijker maakt.
Ook voor architectonische middelen kan virtual reality worden ingezet. Architect Rem Koolhaas ontwierp een herontwerp voor het Illinois Institute of Technology in Chicago. Het ontwerp kon aan de opdrachtgever worden gepresenteerd zonder dat deze er voor naar Amsterdam hoefde te komen. Het gehele gebouw kon in de Cave virtueel worden bezocht en bekeken. Het is op deze manier makkelijker fouten te ontdekken, dan die te moeten aflezen van een tweedimensionale blauwdruk. Het grote voordeel van de Cave is dat de bezoeker een LCD-bril krijgt die het ruimtelijke effect oproept. Het gebruik van een vr-helm stelt slechts één iemand in staat de vr- wereld te zien. Nu kunnen meerdere mensen in een ruimte dezelfde wereld ervaren en daardoor makkelijker overleg voeren met betrekking tot de bouw.

Superman
Zo wordt tijdens de demonstratie ook het Van Abbemuseum getoond, waar doorheen kan worden gelopen. Makkelijk nu het museum zelf gesloten is vanwege een grote verbouwing. Ook wordt de grote markt in Brussel aangedaan. Na eerst het plein langsgelopen te hebben laat virtual reality zijn extra voordelen zien. We stijgen op en vliegen als superman over de markt, alles in vloeiende bewegingen. Je geest is wel onderhevig aan deze rare gewaarwording. Het beeld dat je ziet in de Cave beweegt terwijl je zelf stilstaat. De bewegingen die je al zwevend door de lucht maakt, geven je het gevoel tegen te moeten sturen of de houding van je lichaam te veranderen, uit angst dat je tegen de wanden van de huizen te pletter vliegt. Deze vreemde perceptie van de werkelijkheid gaat verder. De Cave is ook ingezet tijdens een onderzoek naar de menselijke psyche, uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam. Mensen die lijden aan hoogtevrees werden in de Cave geplaatst en via een programma hoog bovenop locaties in Amsterdam gezet. De illusie van diepte was zó levensecht, dat de proefpersonen hetzelfde gevoel ervoeren als ze daadwerkelijk daar hadden gestaan.
'Alive on the Grid' laat een wereld van morgen zien. Een wereld die de deuren opent voor meerdere participanten binnen dezelfde virtuele wereld. Was virtual reality eerst een individuele aangelegenheid, nu kan er worden gecommuniceerd en geïnteracteerd met andere bezoekers. De Cave bezorgt meerdere mensen dezelfde vr-ervaring, ondanks dat er nog altijd maar een iemand verantwoordelijk is voor het manoeuvreren. De toekomst ziet er door de LCD-bril rooskleurig uit. Het geheel kan nu alleen nog draaien op een op volle toeren werkende supercomputer, maar de (virtuele) wereld ligt open. Overigens bleek de groene robot, een man met een baard in Chicago te zijn./.

[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor