Noordhof-prijs voor GTD’er

Dutch Design Week

Het sleutelgat
TU/e verliest jaarlijks een volledige bestekinventaris
18 oktober 2007 - De TU/e verliest jaarlijks ongeveer een volledig bestand aan bestek uit de campuskantines. De universiteit moest dit jaar al 8.604 nieuwe messen aanschaffen. Ter vergelijking: het net aangevulde messenbestand van alle kantines is momenteel ongeveer 4.600. De kantines in het Auditorium en in Helix moesten aan het begin van dit collegejaar weer voor enkele weken overschakelen op plastic bestek, doordat er teveel van het stalen bestek was verdwenen.

Voor de lepels en de vorken zijn de aantallen soortgelijk aan die van de messen. De universiteit kocht dit jaar al 2.604 nieuwe vorken terwijl het net aangevulde bestand aan vorken een kleine 2.100 stuks bedraagt. Lepels: 1.308 gekocht tegen een huidig aantal van dik 2.100. Daarbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dat er de komende weken mogelijk nog iets meer bestek wordt aangevuld om voldoende te hebben. Maar dat zal niet om zeer hoge aantallen gaan, laat een Albron-woordvoerder weten.
“Het is weer gigantisch, het vliegt eruit”, vertelt Bertie Fijneman-Sloots van de afdeling Services over het bestek. “Er verdwijnt gedurende het hele jaar bestek, maar het meeste verdwijnt altijd aan het begin van het collegejaar.” Op de vraag of dat bestek gestolen wordt door nieuwe studenten, kan ze geen antwoord geven. Haar verwachting is dat het grootste deel achterblijft in de gebouwen. Ook wordt een deel vervangen vanwege slijtage, “maar dat is minimaal”, aldus Fijneman-Sloots. Daarnaast belandt een deel van het bestek per ongeluk in de prullenbakken bij de afruimbalies. Overigens is het probleem volgende de Services-medewerkster dit jaar niet erger dan voorgaande jaren. In de begroting wordt er vooraf rekening mee gehouden.
Dit jaar moest DIZ ook al 613 borden bestellen. Ook dat is niks nieuws. Toen de kantine in het Auditorium na de verbouwing vorig jaar overschakelde op nieuw, mooier bestek en grote borden, waren binnen enkele maanden 330 van de 550 borden spoorloos, net als het grootste deel van het bestek. Sindsdien haalt het schoonmaakpersoneel tweemaal per week het niet-geretourneerde serviesgoed en bestek op in het Hoofdgebouw.

Services wil liever niet melden hoeveel het vervangen van het bestek dit jaar heeft gekost. Navraag bij een horecagroothandel leert echter dat voor deze aantallen bestek zo’n tienduizend euro moet worden neergeteld./.