Noordhof-prijs voor GTD’er

Dutch Design Week

Het sleutelgat
Nat pak
18 oktober 2007 - Mocht het de komende dagen aan de faculteit Werktuigbouwkunde een beetje naar rivierwater ruiken, dan komt dat door de eerstejaars. Die gingen op woensdagmiddag 17 oktober namelijk weer massaal de Dommel in bij de jaarlijkse constructiewedstrijd van studievereniging Simon Stevin.
Foto: Bart van Overbeeke

Het principe is eenvoudig: het water stroomt door een opening weg, waardoor het gewicht van een groepje studenten geleidelijk aan op een door henzelf -uit een beperkte hoeveelheid staal en schroeven- gefabriceerde vakwerkconstructie komt te staan. Die op een gegeven moment natuurlijk bezwijkt. De kracht waarbij dit gebeurt, wordt gemeten en wie de sterkste constructie heeft gebouwd, is de winnaar. In totaal haalden zo’n 170 studenten, verdeeld over 23 groepjes, een nat pak, evenals het kandidaatsbestuur van Simon Stevin en een groepje medewerkers. Hen stond een warme douche, hete snert of een koud biertje te wachten.