Noordhof-prijs voor GTD’er

Dutch Design Week

Het sleutelgat
TU/e in de race voor Saoedi-Arabische oliedollars
18 oktober 2007 - De TU/e is door de Saoedi-Arabische King Abdullah University of Science and Technology uitverkoren om samen met zestig andere wetenschappelijke instellingen mee te dingen naar onderzoeksgelden ter grootte van een miljard Amerikaanse dollar. Prof.dr.ir. Han Meijer van de faculteit Werktuigbouwkunde legt op dit moment de laatste hand aan een projectvoorstel voor een gezamenlijk onderzoekscentrum op het gebied van polymeren. Hiermee is een bedrag van 25 miljoen dollar gemoeid.

Aan de oever van de Rode Zee bij de stad Jeddah wordt op dit moment door Saoedi-Arabië in een razend tempo de King Abdullah University for Science and Technology, beter bekend als de KAUST, uit het woestijnzand gestampt. In september 2009 moet er een campus zijn verrezen en gaat het eerste collegejaar van start. Om de splinternieuwe universiteit een vliegende start te geven, is de KAUST op dit moment driftig op zoek naar wetenschappelijke partners om het onderzoeksprogramma op poten te zetten. Daarvoor zijn wereldwijd zestig wetenschappelijke instellingen uitgekozen, die zijn uitgenodigd om voor vier onderzoeksgebieden voorstellen in te dienen. Het meeste geld kan aangevraagd worden voor het opzetten van een gezamenlijk onderzoekscentrum. Hiervan wil de KAUST er vijf oprichten, die de komende vijf jaar elk jaar kunnen rekenen op een subsidie van vijf miljoen dollar. Ook onderzoekers en postdocs kunnen een voorstel indienen om in aanmerking te komen voor een subsidie. De TU/e mag daar respectievelijk twee en drie voorstellen voor indienen. Ook de onderzoekers worden vijf jaar financieel ondersteund en krijgen daarbij per jaar twee miljoen te besteden. De postdocs kunnen drie jaar lang rekenen op een jaarlijks bedrag van één ton. Al met al is de TU/e dus potentieel in de race voor een bedrag van 45,9 miljoen dollar.
Prof.dr.ir. Han Meijer, hoogleraar Polymeertechnologie aan de faculteit Werktuigbouwkunde, schrijft op dit moment een eerste voorstel voor een gezamenlijk onderzoekscentrum op het gebied van polymeren. Voor woensdag 31 oktober moet het voorstel worden ingediend. Vijftien voorstellen worden geselecteerd voor een tweede ronde. Uiteindelijk worden er vijf gehonoreerd met een bedrag van 25 miljoen.

Superkritische groep
Meijer is optimistisch over de kansen, omdat de TU/e zich met haar polymeeronderzoek kan meten met de beste onderzoeksinstituten. Meijer: “In dit eerste voorstel maak ik duidelijk dat we de afgelopen tien jaar op dit gebied een superkritische groep hebben opgebouwd, en dat vier faculteiten zich er aan de TU/e meebezighouden. Daarnaast wijs ik op de state-of-art van onze onderzoeksfacilteiten en ik benadruk de faam van ons postdoctorale onderwijs op dit vakgebied. Ook is het zaak om duidelijk te maken dat het onderzoek dat we hier uitvoeren, globale impact heeft. Dan moet je denken aan onderzoek aan zonnecellen en membranen”.
Op 15 december maakt de KAUST bekend welke voorstellen door mogen naar de tweede ronde en op 31 maart 2008 worden de partners bekendgemaakt waarmee de KAUST in zee wil gaan. Het is niet bekend of ook andere Nederlandse universiteiten door de KAUST zijn benaderd./.