Noordhof-prijs voor GTD’er

Dutch Design Week

Het sleutelgat

TU/e-platform Indiërs wil Lonely Planet voor nieuwkomers zijn

29 oktober 2007 - Hulp bieden aan pas gearriveerde Indiërs aan de TU/e. Met dit doel begonnen acht Indiase TU/e-medewerkers en -studenten enkele maanden geleden een samenwerkingsverband. Tijdens een bijeenkomst op vrijdagavond 19 oktober presenteerden zij hun plannen om een eigen platform binnen de TU/e op te richten. De organisatie moet uiteindelijk niet alleen nieuwkomers van dienst kunnen zijn, maar ook Indiërs die erover denken naar de Eindhovense universiteit te komen.

x10.jpg
De startbijeenkomst op 19 oktober.
Foto: Bart van Overbeeke

In het voorjaar ontstonden de eerste ideeën voor een samenwerkingsverband. Na een eerste ontmoeting in augustus tussen een aantal Indiërs begonnen de ideeën vorm te krijgen. “Tijdens de bijeenkomst werd het comité samengesteld”, aldus commissielid dr. Prashant Agrawal, postdoc aan de faculteit Biomedische Technologie. “Het comité is samengesteld uit medewerkers en studenten van verschillende onderwijsgebieden aan de TU/e”, vertelt mede-commissielid Chattarbir Singh, promovendus aan de faculteit Scheikundige Technologie. “We hebben expres gekozen voor deze opzet zodat we een zo groot mogelijke groep van dienst kunnen zijn.” Volgens de leden van het platform werken en studeren momenteel zo’n tachtig Indiërs aan de TU/e.
Voor de Indiërs die nog in het thuisland zitten, is niet alleen rekening gehouden met de positie die zij graag op de TU/e willen innemen, maar ook met de regio waar zij vandaan komen. “De Indiase formaliteiten die betrekking hebben tot het studeren of werken in het buitenland verschillen per streek. Daarbij zullen we ander kledingadvies geven aan iemand uit het zuiden, waar het rond de 44 graden Celsius kan zijn, dan aan iemand uit het noorden, waar het een stuk kouder is. Doordat in het comité verschillende regio’s vertegenwoordigd zijn, kunnen we toekomstige TU/e’ers zeer gericht bij hun vragen helpen”, aldus Prashant Agrawal.
Het ontbreken van een dergelijk platform is een groot gemis volgens de comitéleden. “Zo wisten wij toen we hier aankwamen weinig van Nederland af en nog minder van Eindhoven”, vertelt dr. Sharan Shetty, postdoc bij Scheikundige Technologie. “We willen Indiërs die hier pas gearriveerd zijn van dienst zijn bij hun dagelijkse behoeften zoals hen kennis laten maken met de Nederlandse omgangsvormen of hen wijzen op de beste winkels voor Indiase gerechten. Tevens kunnen we een sociaal netwerk bieden waarvan niet alleen zij, maar ook eventueel meegereisde familie gebruik kan maken.” Commissielid Amit Lohiya, TOIO bij Elektrotechniek, vult aan: “We zijn een soort ‘Lonely Planet’ voor nieuwkomers.”
“Daarnaast proberen we een draagvlak te creëren voor activiteiten met betrekking tot de Indiase cultuur, dit hoeven niet per se evenementen te zijn die door ons worden georganiseerd. We kunnen derden helpen door middel van ons netwerk en ervaring, maar blijven op de achtergrond wanneer dit gewenst is. We willen ons niet superieur voordoen, dat is een van de redenen waarom de commissieleden zelf geen vaste functie bekleden: bij ons is iedereen gelijk”, zegt Chattarbir Singh.

De comitéleden hopen binnenkort als organisatie erkend te worden door de TU/e. Met deze status kan het platform een eigen virtuele ruimte krijgen binnen de website van de universiteit. Om dit te bewerkstelligen, presenteert het Indiase comité binnenkort zijn plannen.
Op het moment behelpt de organisatie zich met een zelfgemaakte website. Hierop kunnen belangstellenden zich inschrijven en op de hoogte blijven van het laatste nieuws en activiteiten van het comité.
De Indiase organisatie wil benadrukken dat ze zich niet als culturele groep wil isoleren van anderen op de TU/e. “Onze volgende stap is om evenementen te organiseren waaraan zowel Indiërs als mensen met een andere culturele achtergrond kunnen deelnemen. Deze activiteiten zullen echter wel op de Indiase cultuur gebaseerd zijn”, aldus dr. Sharan Shetty.

Kijk voor meer informatie over activiteiten van het platform op http://tueindians.googlepages.com/home.